De Lijn: "Kies op Mobiele Maandag eens niet enkel voor de auto"

Eén dag per week kiezen voor een zogenoemde combimobiliteit. Dat is het doel van "Mobiele Maandag", de nieuwe campagne van De Lijn. De vervoersmaatschappij wil de Vlaming kritisch doen nadenken over de verplaatsingen die hij of zij doet en het fileprobleem dat daaruit voortvloeit. 

Uit een onderzoek dat De Lijn heeft laten uitvoeren, blijkt dat zo'n 90 procent van de Vlamingen vindt dat het mobiliteitsprobleem steeds erger wordt en dat er dringend oplossingen moeten komen. Het openbaar vervoer en de zogenoemde combimobiliteit - het combineren van verschillende vervoersmiddelen zoals de fiets, te voet, de bus of tram en de auto - zouden volgens de Vlaming soelaas kunnen bieden. 

"De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017", zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.  "Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen."

"Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit."

Daarom lanceert De Lijn dus de nieuwe campagne, "Mobiele Maandag". "Denk in het weekend al eens na hoe je je op maandag - of op een andere dag in de week, dat mag ook - het best verplaatst. Dat is de bedoeling. Het is bovendien ook een mooie alliteratie."  

De Lijn past ook reizigerstellingen aan

De vervoersmaatschappij gaat voortaan ook het aantal tram - en busreizigers volgens een nieuwe methode tellen. Dat zal gebeuren op basis van de Mobib-kaarten die tegen volgend jaar alle abonnementen vervangen. Dat meldt de Tijd. De vorige tellingen waren erg omstreden omdat sommige schattingen te optimistisch bleken.