Hulplijn 1712 kreeg in 2017 per dag 19 oproepen over geweld

1712, de hulplijn voor vragen over geweld, is in 2017 door 4.812 mensen gecontacteerd. Dat is een stijging met 4,7 procent tegenover het jaar voordien. De meeste vragen gaan over kindermishandeling (62 procent) en partnergeweld (14 procent). 

Per werkdag kreeg de hulplijn gemiddeld 19 vragen, zo blijkt uit de jaarcijfers. 1712 is zowel per telefoon als per mail bereikbaar van maandag tot vrijdag tijdens de kantooruren. Ook het aantal bezoeken op de website 1712.be is afgelopen jaar met 8,6 procent gestegen.

In 95 procent van de gevallen nemen volwassenen contact op met 1712. Kinderen en jongeren nemen opvallend minder zelf contact op. Wel winnen de kindvriendelijke websites geleidelijk aan bekendheid bij de doelgroep.

Uitbreiding

Door de actualiteit van misbruik in de sport- en vrijetijdsector, meet 1712 sinds midden 2016 deze categorie apart. In 2017 waren er in totaal 26 oproepen over geweld in de sportsector. De hulplijn ontving 43 oproepen over seksueel geweld in de sector vrije tijd.

"De cijfers van 2017 bevestigen dat 1712 de voorbije jaren steeds meer bekendheid heeft verworven", zegt Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V).

"1712 wil ook de eigen werking voortdurend verbeteren. Daarom wordt er gewerkt aan een verdere optimalisering van de inhoudelijke en organisatorische werking van de hulplijn. Zo wordt in 2018 een coördinator aangeworven, worden de openingsuren verruimd en wordt een chatfunctie voor jongeren en kinderen geïnstalleerd." 

Het volledige jaarverslag vindt u hier.