Video player inladen ...

Dieselrijders betalen 30 procent meer belastingen dan 3 jaar geleden, benzinerijders betalen minder

De voorbije drie jaar is de gemiddelde fiscale factuur voor de dieselrijder met 30 procent gestegen, terwijl ze in dezelfde periode met 5 procent daalde voor benzinerijders. Dat heeft mobiliteitsorganisatie VAB berekend. "Maar toch is dit geen zwart-witverhaal", waarschuwt VAB. In "De ochtend" op Radio 1 gaf Maarten Matienko van VAB ten slotte nuttige tips voor de aankoop van een nieuwe of tweedehandswagen.

In 2012 hervormde de overheid al de inschrijvingstaks, waardoor een dieselauto inschrijven duurder werd dan het inschrijven van een benzinewagen.

Maar ook de voorbije drie jaar heeft de overheid dieselrijden verder ontmoedigd: de nieuwe verkeersbelasting van 1 januari 2016, het gelijkschakelen van de accijnzen voor diesel en benzine aan de pomp (onlangs nog werd diesel voor het eerst duurder aan de pomp dan benzine), en de invoering van lage-emissiezones in steden als Antwerpen  en Brussel (andere steden zoals Gent en Mechelen volgen tegen 2020).

Kloof van 35 procent in fiscaal voordeel/nadeel

De VAB heeft voor zes auto's berekend wat ze kostten aan accijnzen en verkeersbelasting in 2015, en drie jaar later in 2018. De conclusie is dat dieselrijders nu gemiddeld 30 procent meer betalen, en eigenaars van benzineauto's 5 procent minder.

(lees verder onder de grafiek)

"We hebben ons voor de gebruikte parameters gebaseerd op het werkelijke verbruik in het reële verkeer, het gemiddeld aantal kilometers dat een Belg jaarlijks aflegt met de auto (15.000) en een gebruiksperiode van 8 jaar, omdat we gemiddeld slechts om de 8 jaar van wagen veranderen", zegt Maarten Matienko van VAB.

Toch is het geen zwart-witverhaal, benadrukt Matienko. Want hoe fel de taksen op diesel ook gestegen zijn, veel modellen blijven zuiniger in verbruik waardoor de eindbalans niet altijd in het voordeel van de benzineauto uitvalt: "Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat de beste keuze is."

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat de beste keuze is

(lees verder onder de grafiek)

Diesel- of benzinewagen kopen?

Als u geen rekening houdt met het milieu , en het puur financieel bekijkt, houdt u  volgens VAB dus best vier aspecten in het oog:

  • de hogere aankoopprijs van een dieselauto
  • de hogere inschrijvingstaks voor diesel
  • de dalende vraag naar dieselwagens door de opkomst van LEZ's en de te verwachten lagere restwaarde bij verkoop
  • het verbruik

Voor nieuwe wagens is de algemene conclusie volgens Matienko dat als u een kleinere auto koopt, u beter af bent met een benzine. Enkel bij grotere modellen, zoals SUV's en monovolumes, kan een diesel u op termijn een financieel voordeel opleveren, omdat de benzinevariant bij dit type meer verbruikt. 

Wat met de tweedehandsmarkt?

Bij de tweedehandsmarkt is de situatie anders, zo vertelde Matienko in "De ochtend" op Radio 1. "Die loopt altijd achterop met de ontwikkelingen." VAB ziet dan ook een daling van de tweedehandsprijzen voor dieselwagens.

VAB voorspelt zelfs een nog sterke daling. "Dat heeft te maken met de lage-emissiezones. Tegen 2020 zullen we een nieuwe norm krijgen en dat betekent dat 900.000 dieselwagens van de Euro4 bepaalde stadscentra niet meer binnenmogen. Nu is dat Antwerpen, maar daar komen straks Gent, Mechelen etc. bij. Het aantal mensen dat betrokken raakt bij de lage-emissiezone zal dus enorm toenemen. De dieselwagens zullen dus veel sneller op de tweedehandsmarkt komen en ze zullen goedkoper worden. Dat betekent dat de dieselwagens door een lage prijs voor een bepaalde categorie van mensen wél weer goedkoper zullen worden." Dus concreet zou het kunnen dat iemand die in de stad Antwerpen woont, zijn dieselwagen verkoopt aan iemand die alleen op de ring rond Antwerpen rijdt.

"Dat is de realiteit", zegt Matienko die benadrukt dat men ook moet uitgaan van de huidige automarkt. "Zeker op de particuliere markt is 50 procent van de wagens een dieselwagen. Op dit moment zijn er ook te weinig benzinewagens om te voldoen aan de vraag op de tweedehandsmarkt. Men gaat gewoon duurdere benzinewagens krijgen op de tweedehandsmarkt en diesels gaan dus goedkoper verkocht worden. Die tweedehandse dieselwagens gaan dus gewoon op een andere plaats rijden."

Alternatieven

Matienko benadrukt verder nog dat iedereen die veel kilometers rijdt, ook moet kijken naar de alternatieven die hij of zij heeft. "Dan denk ik in de eerste plaats aan hybride wagens: deels benzine en deels elektrisch dus. Die recupereren energie en daar kan men goedkoper mee af zijn. Anderzijds zijn er ook wagens op aardgas (CNG). De gebruikskosten van CNG of hybride wagens zijn beduidend lager. Het enige waar men daarbij op moet letten, is dat de wagen kan laden. Voor CNG is het belangrijk dat er een geschikt tankstation in de buurt is, maar indien dat het geval is, is CNG voor dieselrijders wel een mooi alternatief."

Hoe zit het dan met LPG?

Een ander alternatief is LPG, een mengsel van propaan en butaan. LPG is goedkoper dan diesel en bezine en is door het uitgebreide distributienetwerk ook relatief vlot te verkrijgen. Bovendien heeft het een lagere CO2-uitstoot. Om op LPG te rijden, moet je de auto wel ombouwen.

Samen met elektriciteit, waterstof, biobrandstoffen en CNG wordt LPG in de Europese richtlijn 2014/94/EU voorgesteld als één van de belangrijkste alternatieve brandstoffen voor de toekomst.

Herbeluister hier het gesprek in "De ochtend" met Maarten Matienko (VAB)