Schaarbeek voert algemene zone 30 in, ten laatste op 1 januari 2019

Schaarbeek gaat een algemene zone 30 invoeren, en dit ten laatste op 1 januari van volgend jaar. Dat bevestigt schepen Denis Grimberghs van Mobiliteit (CDH) aan VRT NWS. Als het van hem afhangt, gaat de nieuwe regeling zelfs nog vroeger in, maar dat hangt af van wanneer de nodige signalisatie kan worden geleverd.

Het afgelopen jaar vielen in Schaarbeek verschillende doden en gewonden bij een aantal zware ongevallen te wijten aan overdreven snelheid. Sindsdien is verkeersveiligheid een "hot topic" in de Brusselse gemeente. Het gemeentebestuur toont zich nu bereid om iets te doen.

Heel Schaarbeek wordt een zone-30: 30 per uur wordt de regel, behalve op enkele grote verkeersassen: de Lambermontlaan, de Leopold III-laan, de Leuvensesteenweg, de Haachtsesteenweg, de Paleizenstraat en de Vooruitgangsstraat. 

"90 procent van onze kruispunten is nu al ingericht om de snelheid te remmen", zegt Grimberghs. "Er is gebleken dat dit niet genoeg is en dat verbetering mogelijk is. Vandaar een nieuwe aanpak."

Om de nieuwe zone 30 afdwingbaar te maken trekt Schaarbeek 100.000 euro uit voor signalisatie. Het gaat dan onder meer over zogenoemde preventieve radars, die bestuurders verwittigen dat ze te snel rijden. "Met het Brussels Gewest hebben we een princiepsakkoord voor een trajectcontrole op de Leopold III-laan", zegt Grimberghs nog.