PODCAST: Waarom we zó graag (en massaal) naar reality-tv kijken

"Blind getrouwd" en "Temptation island": twee televisie­programma's die de voorbije weken vlot over de tongen gingen. In huiskamers, op sociale media, en aan menig koffieautomaat op het werk. Beide realityprogramma's trokken nooit meer kijkers dan nu. Maar waarom kijken we zo graag naar andermans relatieperikelen? Dat zoeken we in deze podcast uit.

"Blind getrouwd" lokte wekelijks makkelijk meer dan één miljoen kijkers. De kijkcijfers van "Temptation island" zitten week na week in de lift, met uitschieters tot 800.000 kijkers. En dan moet het gevreesde/geliefde finale kampvuur nog komen.

Ook wij hebben beide programma's met meer dan normale interesse gevolgd. We stellen ons oprecht de vraag waaróm we daar zo graag naar kijken. We vragen dat aan een communicatiewetenschapper, een relatie-expert en zenders VTM en Vijf zelf. Want hoe begeleiden zij hun kandidaten, die van de ene op de andere dag instant bekend worden? En wat als sommige deelnemers in een Twitterstorm belanden?