AP2008

Ziehier de "Schnäppcam", het geheime wapen van een Duitse winkelier in de strijd tegen e-commerce

Een Duitse verkoper van wasmachines en ander witgoed heeft een originele manier gevonden om klanten toch in de winkel te krijgen. Een manier die wel wat doet denken aan het Eén-programma "De stoel". 

Wasmachines, koelkasten, vriezers, ... Het zijn toestellen die we vandaag massaal via het internet bestellen. Maar waar een leven zonder e-commerce voor veel consumenten ondenkbaar is geworden, bezorgt het uitbaters van klassieke winkels vooral kopzorgen omdat ze nauwelijks nog volk over de vloer krijgen.

Het Duitse Walgenbach direkt verkoopt elektrische toestellen in twee klassieke winkels in Düsseldorf. Af en toe zijn er promoties, waarbij de prijs een flinke duik neemt. En als de prijs zakt - dat weten we - dan komen de klanten. Om ze nog extra te stimuleren, heeft de retailer een webcam geplaatst bij dat ene toestel dat sterk in prijs verlaagd is.

Koopjesjagers met interesse zetten dus best hun computer af om zich meteen naar de winkel te reppen en het bewuste toestel weg te kapen. Voor anderen ermee gaan lopen. Klinkt bekend? Misschien herinnert u zich wel het Eén-programma "De stoel". Ook daar is het de bedoeling zo rap mogelijk naar een bepaalde locatie te rijden of rennen om een reis te winnen.

Waarom hebben ze dan geen webshop?

Walgenbach direkt is een soort outlet. De winkel verkoopt toestellen met lichte schade, restvoorraden, eindereeksen, ... Veel van die apparaten hebben ze maar korte tijd op voorraad. Dat alles fotograferen en met een beschrijving op het internet zetten, zou de prijs onnodig opvoeren, staat te lezen op de website.