Hoeveel glazen bier/wijn/sterkedrank mag ik drinken?

Het VAD, het Vlaamse expertisecentrum voor alcohol, adviseert volwassen mannen en vrouwen maximaal 10 standaardglazen alcohol per week te drinken. Wat betekent dit in de praktijk voor een glas bier, wijn of andere soorten alcohol? Ontdek het hier.     

De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) publiceerde in november 2016 nieuwe richtlijnen voor het gebruik van alcohol. Die komen overeen met de bovengrens van 100 gram alcohol per week die volgens een nieuwe, grootschalige overzichtsstudie in The Lancet als het minst risicovol kan worden beschouwd, toch als het gaat over levensverwachting.

Concreet bedraagt de maximaal aangeraden hoeveelheid voor volwassen mannen en vrouwen 10 standaardglazen per week. Eén standaardglas komt volgens het VAD overeen met 10 gram pure alcohol. Omgerekend naar milliliter is dat 12,7 pure alcohol. Wat betekent dat dan in de praktijk voor uw glaasje bier of wijn?

(lees verder onder de foto)

Voor alle duidelijkheid, dit is de maximale aanbevolen hoeveelheid alcohol per week per drank: met 10 glazen bier van 25cl bereik je die hoeveelheid al. Het is dus niet de bedoeling dat je alles bij elkaar optelt...

Tips voor wie alcohol wil drinken

  • Bepaal vooraf hoeveel je maximaal wil drinken en hou je daaraan
  • Drink traag (minstens een half uur per glas), eet bij het drinken en wissel af met niet-alcoholische dranken
  • Als je dorst hebt, drink dan water: van alcohol krijg je nog meer dorst
  • Beperk de totale hoeveelheid die je per keer drinkt
  • Spreid het alcoholgebruik over meerdere dagen in de week
  • Las minstens 2 alcoholvrije dagen per week in om te recupereren en om verslaving te vermijden
  • Als je twijfelt over je alcoholgebruik, schrijf gedurende een paar weken op wat je gedronken hebt en wanneer

Wie drinkt beter niet?

  • De richtlijnen zijn bedoeld voor mannen en vrouwen vanaf 18 jaar. Wie jonger is, drinkt best geen alcohol
  • Sommige mensen lopen meer risico op negatieve effecten van alcohol en moeten voorzichtig zijn, ze kunnen best advies vragen aan een arts of hulpverlener: ouderen (60+), jongvolwassenen (18-24 jaar), wie medicatie gebruikt, wie andere drugs gebruikt, wie gezondheidsproblemen heeft, wie psychische problemen heeft, wie een laag lichaamsgewicht heeft, wie een familiale voorgeschiedenis van alcoholproblemen heeft
  • Drink geen alcohol als je nog moet rijden, voor en tijdens het werk, voor, tijdens en direct na fysieke inspanningen en sport, als je verantwoordelijk bent voor de veiligheid van anderen, of activiteiten uitoefent waarbij je alert moet zijn
  • Als je zwanger wil worden, zwanger bent of borstvoeding geeft, is geen alcohol drinken de veiligste optie.