Video player inladen ...

Gaat Antwerpen met een circulatieplan straks Gent achterna?

Krijgt de stad Antwerpen na Gent tijdens de volgende legislatuur een circulatieplan en een autoluwe binnenstad? Als het van de partij Groen en haar kandidaat-burgemeester Wouter Van Besien afhangt wel. En dat hele mobiliteitsplan mag nog verder gaan dan dat in Gent. "Gezonde lucht, verkeersveiligheid en aangename straten en pleinen: dat zijn de thema's die er op dit moment echt toe doen", zegt Van Besien in "De ochtend" op Radio 1. "Daarvoor ligt de sleutel in een andere mobiliteit."

Onnodig doorgaand gemotoriseerd verkeer moet uit de stad Antwerpen worden geweerd en de binnenstad moet autoluw zijn. Voort moeten er ook meer tram- en treinverbindingen komen -liefst ook trams in eigen beddingen- en moeten er vele fietsstraten en fietssnelwegen komen. Dat alles staat in het 10-puntenplan dat de partij Groen vandaag lanceert.

Gent

Het plan wordt gelanceerd in aanloop naar de stadsdialoog die Groen zaterdag organiseert. Een opmerkelijke gast die daarbij aanwezig zal zijn, is Filip Watteeuw (eveneens Groen), de "architect" van het mobiliteitsplan in Gent. Een mobiliteitsplan dat wel eens omstreden wordt genoemd. "Als je naar Gent kijkt, zie je dat ze zeer goede resultaten hebben bereikt op vlak van meer duurzame mobiliteit, op vlak van verkeersveiligheid en op vlak van gezonde lucht", zegt Van Besien ter verdediging.

Gent heeft zeer goede resultaten behaald

"In die zin is Gent een inspiratiebron, maar de stad heeft ook haar inspiratie uit andere Europese steden gehaald. Denk maar aan Utrecht, Kopenhagen... Er zijn verschillende Europese steden die echt kiezen voor een duurzame mobiliteit en die daar de vruchten van plukken. Antwerpen hinkt daar geweldig achterop."

Handelaars

Wat het Gentse circulatieplan betreft, zijn ook veel lokale handelaars ontevreden. "Ook daar zijn er verschillende buitenlandse steden die er al lang mee bezig zijn en die tonen dat het net voor het economische weefsel van de stad goed is dat je kiest voor duurzame mobiliteit. Mensen komen graag naar autoluwe centra." Al beseft Van Besien ook dat er een grote onzekerheid is bij bedrijven en handelaars, waarop hij benadrukt dat zijn partij een groot participatietraject voorziet.

Het is net goed voor het economische weefsel van de stad

Maar stel dat Groen aan de macht komt in Antwerpen, dan is het niet alleen aan het lokale bestuur om zoiets te beslissen. "Zowel het Vlaams Gewest als de Belgische overheid zal moeten meewerken. Zo voorzien we bijkomende treinlijnen. Dat kan Antwerpen niet alleen beslissen, dat zal in samenwerking moeten gebeuren."

"Maar Antwerpen heeft als stad de rol om op te komen voor haar bewoners, en voor gezonde lucht in de stad te zorgen. In die zin moet er druk worden gezet, moet er in overleg worden gegaan. Antwerpen kan daar ook zelf zaken in doen: zo is het belangrijk voor trams en bussen dat ze een goede doorgang hebben waardoor ze stipter en sneller kunnen tijden. Maar daarnaast is het inderdaad zo dat Vlaanderen en België een omgekeerde beweging moeten maken in vergelijking met nu. Nu zijn ze openbaar vervoer aan het afbouwen, terwijl het de bedoeling is om er meer in te investeren om zo de files op te lossen."

Vlaanderen en België moeten een omgekeerde beweging maken in vergelijking met nu

Mogelijk in 6 jaar tijd?

Kortom, Groen wil voluit gaan voor het "Stop-principe": dat wil zeggen dat er een hiërarchie is met op de eerste plaats de voetgangers (stappen), op twee de fietsers (trappen), op drie het openbaar vervoer en op vier het personen- en vrachtverkeer. "Dat is een hiërarchie die aanvaard wordt, maar niet meer gerespecteerd wordt." Of dit allemaal in 6 jaar kan gebeuren? "Neen, maar we kunnen er wel al aan beginnen. En in één legislatuur kan er ook veel gebeuren."

Het kan niet allemaal in 6 jaar tijd gebeuren

Is er dan onder het huidige bestuur met burgemeester Bart De Wever (N-VA) te weinig gebeurd? "De keuzes van het huidige bestuur zijn helemaal een andere richting uitgegaan. Er zijn verlengingen van tramlijnen gewoon geschrapt, er is niet gekozen voor verkeersveiligheid (denk maar aan conflictvrije kruispunten) en er is niet gekozen voor autoluwe plekken om zo de stad aangenamer en veiliger te maken. Nu moeten we een hele andere richting uitgaan. We hebben een enorme achterstand op andere Europese steden maar men kan ook snel vooruitgaan omdat we uit het buitenland weten welke maatregelen werken."

Herbeluister hier het gesprek in "De ochtend"