Video player inladen ...

Wat als mijn kind niet naar bed wil omdat het buiten langer licht blijft?

In de paasvakantie hebben heel wat kinderen langer mogen opblijven, maar maandag moeten ze weer naar school. Wat als uw kroost tegenpruttelt omdat het dan weer vroeg naar bed moet, net nu het ook langer licht blijft? En hoeveel slaap heeft uw kind nodig? 

Professor Stijn Verhulst, hoofd van het slaapcentrum voor kinderen van het UZ Antwerpen, is onverbiddelijk. "Kinderen hebben behoefte aan regelmaat, aan een vast slaap- en waakritme. Daarom raad ik ouders aan om hun kinderen elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te sturen. Zeker tijdens de schoolperiode."

School versus vakantie

Dat ouders hun kinderen tijdens de vakantie langer laten opblijven, vindt professor Verhulst geen probleem. Want kinderen kunnen dan 's ochtends langer uitslapen. Maar maandag is het gedaan met die luxe, want dan is het weer school.

Stuur kinderen naar einde van de vakantie toe elke dag wat vroeger naar bed en laat hen vroeger opstaan

Prof. Stijn Verhulst, pediater en slaapexpert, UZ Antwerpen

"Om je kinderen daarop voor te bereiden, is het belangrijk dat je hen naar het einde van de vakantie toe elke dag wat vroeger naar bed stuurt en elke dag wat vroeger doet opstaan", zegt professor Verhulst. "Zo zijn ze weer in hun normale ritme als de school begint."

Ritme van de natuur

Op een kind heeft u als ouder mogelijk nog invloed, maar niet op het ritme van de natuur. Want nu het volop lente is, worden de dagen almaar langer en blijft het langer licht. "Licht heeft een invloed op de biologische klok, maar dat mogen we ook niet overschatten", aldus professor Verhulst. "Een kind dat tijdens de dag voldoende beweegt, is 's avonds moe en zal spontaan inslapen. Al is het inderdaad wel belangrijk dat je de kamer voldoende verduistert."  

Een kind dat tijdens de dag voldoende beweegt, is 's avonds moe en zal spontaan inslapen

Prof. Stijn Verhulst, pediater en slaapexpert, UZ Antwerpen

Voor ouders van kinderen die op mooie lenteavonden niet willen begrijpen dat ze toch naar bed moeten, heeft kinderpsychologe Hilde Van Durme van groepspraktijk De Spreekkamer goede raad. "Maak je niet boos, want dan geef je je kind stress en dan zal het zeker niet slapen. En laat het ook niet spelen tot vlak voor bedtijd, want dan is het opgewonden."  

Overgangsperiode

"Je moet als ouder een overgangsperiode creëren", zegt Van Durme. "Een periode waarin je kind tot rust komt en zich kan voorbereiden op z'n slaap. Op een mooie lenteavond kan je bijvoorbeeld samen de kippen welterusten gaan wensen, zodat je kind begrijpt dat het niet als enige naar bed gaat."

"Als je kind wat ouder is kan je het bijvoorbeeld aanraden wat te lezen of muziek te beluisteren. Zo komt het ook tot rust. Maar leg je kind niets op. Geef het de ruimte om zelf te ontdekken hoe het rust vindt. Al blijft het wel belangrijk dat jij als ouder bepaalt wanneer het licht uit moet: bedtijd is bedtijd."

Je moet als ouder een overgangsperiode creëren waarin je kind tot rust komt en zich kan voorbereiden op z'n slaap

Hilde Van Durme, kinderpsychologe

Hoeveel slaap heeft mijn kind nodig?

Het aantal uren slaap dat je kind nodig heeft, hangt af van de leeftijd:

  • 1 tot 3 jaar: 12 tot 13 uur per dag
  • 4 tot 7 jaar: 10 tot 11 uur per dag
  • 8 tot 11 jaar: 9 tot 10 uur per dag
  • 12 tot 15 jaar: 8 tot 10 uur per dag 

De uren hierboven zijn gemiddelden. Sommige kinderen hebben wat meer en andere wat minder slaap nodig. "Als ouder is het belangrijk dat je let op het gedrag van je kind ", zegt professor Verhulst. "Als je kind 's ochtends probleemloos opstaat, niet humeurig is en op school normaal functioneert, is dat meestal een bewijs dat het genoeg geslapen heeft."