Video player inladen ...

Eerste Mobiele Maandag verleidt 5.000 Vlamingen

Vervoersmaatschappij De Lijn wil dat we nadenken over ons verplaatsingsgedrag. Met de campagne 'Mobiele Maandag' sporen ze aan om één dag in de week weloverwogen een keuze te maken. 5000 Vlamingen engageerden zich intussen door zich online te registreren.

"Denk in het weekend eens na hoe je je één dag in de week op een andere manier kunt verplaatsen", bij vervoersmaatschappij De Lijn hopen ze zo de drempel te verlagen om eens niet met de auto naar het werk te gaan. "Dat kan op maandag - Mobiele Maandag - maar natuurlijk ook gewoon op een andere dag in de week"

"Natuurlijk is meegenomen dat we hiermee in the picture komen", geeft Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn ruiterlijk toe. "Maar het is meer dan dat." Uit een eigen onderzoek van De Lijn zou blijken dat driekwart van de Vlamingen zich ergert aan de files, maar minstens evenveel vindt dat ze daar zelf niet voor verantwoordelijk zijn.  Tegelijkertijd geven 6 op de 10 van de ondervraagden wel aan dat ze iets aan de files willen doen. "En daar willen we dus op inspelen."

Er zijn tal van alternatieven, het is de bedoeling dat je de beste optie voor jezelf vindt. Steeds meer wordt daarbij gedacht in de richting van combineren van vervoersmiddelen. Zoals bijvoorbeeld met de plooifiets op de tram of na de treinrit op een deelfiets stappen, of waarom niet een klein stukje te voet? En jawel, ook de auto kan zijn plaats hebben in combinatie, maar dan enkel indien het doordacht de beste optie is. "Begin met één dag in de week om het uit te proberen en wie weet waar het eindigt?"

Wie zich registreert op mobielemaandag.be krijgt alvast twee sms-tickets van De Lijn, als duwtje in de rug. 5 100 Vlamingen deden dat voor de start vandaag.