Jonas Hamers / ImageGlobe

Vlaanderen steekt tandje bij om handelaar naar e-commerce te brengen

De Vlaamse overheid en de ondernemerskoepels Unizo en NSZ gaan handelaars meer sensibiliseren om online actief te worden. Het aantal handelaars dat op het internet actief is, zit in de lift, maar het kan nog beter. Daarom krijgt de eerdere e-commercecampagne "Het Internet. Ook uw zaak" een vervolg.

E-commerce zit in de lift, zo tonen de cijfers. Volgens marktonderzoeksbureau GfK stegen de online bestedingen in België vorig jaar van 9 naar 10 miljard euro. Negen procent van alle aankopen gebeurt nu via het internet.

Vlaanderen stimuleert lokale handelaars om in te zetten op webverkoop, om zich te wapenen tegen e-commercereuzen als Bol.com en Amazon. Dat begon enkele jaren geleden met de campagne "Het internet. Ook uw zaak."

"De lokale handel wordt niet verdrongen"

"Die campagne was al een succes. Het aantal handelaars dat sindsdien aan webverkoop doet, steeg van 18 naar 32 procent", zegt Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA). "In een tweede fase gaan we meer inzetten op competentieversterking via praktische tools, cursussen en sessies, zodat nog meer handelaars echt online actief worden. De lokale handel wordt niet verdrongen, maar kan e-commerce omarmen. De service op een paar kilometer, het kunnen voelen van het product, ... dat zijn allemaal zaken die het gros van de klanten belangrijk vindt."

De campagne, terug te vinden op www.hetinternetookuwzaak.be, krijgt de steun van de ondernemersorganisaties Unizo en NSZ. Zij zullen onder andere workshops geven over hoe online actief te zijn. De Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB verzorgt ook een uitlegplatform, zowel voor de retailer als voor werknemers.