Video player inladen ...

Nieuwe chatbot brengt toeristen in contact met inwoners van Antwerpen

Antwerpen heeft een nieuw initiatief gelanceerd om toeristen die met vragen zitten in contact te brengen met "locals" die hen kunnen helpen met tips of hun favoriete adresjes. Het heet "Ask Antwerp", een chatbot binnen Facebook Messenger.

Volgens het stadsbestuur zijn steeds meer citytrippers op zoek naar "een unieke en persoonlijke beleving". "Ask Antwerp" moet daarop een antwoord bieden. Je kan er als bezoeker vragen stellen over toeristische bestemmingen, minder bekende leuke plekjes om te vertoeven of de beste restaurants of terrasjes.

Zodra een vraag wordt gelanceerd, selecteert de chatbot vijf willekeurige locals uit een netwerk van nu al zowat honderd Antwerpenaren met wie de stad samenwerkt. Het gaat om vrijwilligers.

Die manier van werken moet ertoe leiden dat geen standaard antwoorden worden geleverd zoals bij de toeristische dienst, maar wel "authentieke ervaringen" van Antwerpenaren.

Aanvulling

"Hoewel we vandaag al heel wat Antwerpenaren hebben die spontaan informatie geven aan toeristen op straat, is de "Ask Antwerp" chatbot een heel goede aanvulling hierop", zegt schepen van Toerisme Koen Kennis (N-VA).

"Via de chatbot wijzen onze locals bezoekers graag de weg naar die ene mooie boekenwinkel of naar die bakker waar ze de beste speculaas verkopen. Met de lancering van "Ask Antwerp" tonen we aan dat we een innovatieve stad zijn die erg gesteld is op haar bezoekers."