Video player inladen ...

Fiets leasen breekt nu definitief door

Een auto behoort al langer tot het loonpakket van heel wat Belgen, nu breekt ook de (elektrische) lease-fiets door. Dat blijkt uit een rondvraag van VRT NWS. Een aantal bedrijven hebben zich erin gespecialiseerd, maar ook de traditionele autoleasebedrijven hebben zich er intussen op voorbereid. En werkgevers én werknemers zijn er steeds meer voor gewonnen.

Tot pakweg drie jaar geleden was fietsleasing een nichemarkt. B2Bike begon in 2012 met fietsleasing en is nu een van de grote spelers in Vlaanderen. Ze werken samen met meer dan 100 bedrijven in Vlaanderen, groot en klein. “Onze grootste klant in BASF Antwerpen. Daar zetten we 1200 mensen op de fiets”, vertelt Johan De Mulder, “maar we werken ook samen met bedrijven van vijf werknemers.” In totaal brengt B2Bike ongeveer 4000 fietsen in het verkeer.

Door de groeiende populariteit springen ook de grote spelers op de trein. Bij KBC Autolease weten ze dat hun naam niet meer helemaal opgaat, nu de fietsleasecontracten doorbreken. “We zijn er nog maar vorig jaar mee gestart, maar nu breekt het echt helemaal door. Elke maand hebben we zo’n 300 nieuwe fietscontracten, dat is toch al een kwart van het aantal auto’s dat we maandelijks in het verkeer brengen. En er zit nog heel veel groeimarge op”, zegt Saskia Raymaekers van KBC Autolease.

ALD Automotive maakt ook werk van fietscontracten. Ze bieden het al drie jaar aan, maar het laatste jaar is de vraag sterk gestegen. “Tegenwoordig krijgen we soms een aanvraag exclusief naar fietsen. Vroeger was het altijd een combinatie van wagens en fietsen.” Bedrijven hebben steeds minder remmingen om voor fietsen te kiezen. “Vroeger hoorden we wel eens dat een werkgever fietsen te gevaarlijk vond, of haalden ze snel een excuus aan. Dat is nu veel minder, ze staan er veel meer voor open.”

Ook druk bij fietshandelaars

E-bikes winnen al enkele jaren aan populariteit. Vorig jaar was 45 procent van de verkochte fietsen elektrisch. De extra vraag van bedrijven naar lease-fietsen duwt de groei nog hoger. Philippe Van Eekhout, een fietsenhandelaar uit Antwerpen, denkt dat daar niet meteen een einde aan komt. “Leasing is op dit moment eigenlijk nog klein. Ik verwacht dat de markt nog explosief gaat groeien, want de grote bedrijven hebben het nu pas ontdekt.”

De grote vraag zorgt voor lange wachttijden. Dat valt ook op bij de meeste fietsenhandelaars die wij bellen. "Het is op dit moment een race tegen de klok", klinkt het bij een fietsenwinkel Lobikes uit Gent. "Verschillende producenten kunnen de vraag niet meer volgen."

En het is ook wennen; net als in een autoshowroom komen er nu ook klanten langs die met een budget een fiets mogen kopen. Vaak ligt dat budget hoger dan wat iemand privé besteedt. Al komt er ook veel papierwerk bij kijken. “Offertes opmaken, leaseberekeningen maken, onderhoudscontract opstellen, er komt een omnium- en diefstalverzekering bij en die highspeedfietsen moet je dan ook nog laten inschrijven en er een nummerplaat voor aanvragen. Dus ja, er komt veel extra administratie bij”, zo somt Timothy Chamizo op.

Wat na de lease?

Het is nog een groot vraagstuk wat er met al die lease-fietsen zal gebeuren na de leaseperiode. De klant of werknemer kan de fiets overnemen voor een verminderd bedrag, maar kan ook een nieuwe fiets beginnen leasen. Veel fietshandelaars weten het zelf niet. “We zullen er over drie jaar achter komen, ik heb eigenlijk geen idee.”

Bij KBC Autolease maken ze zich daar geen zorgen over. “Als een medewerker voor een leasefiets gaat, weet die al van in het begin wat het restbedrag zal zijn na drie jaar. Hij of zij kan die fiets dan overnemen voor die prijs na de leaseperiode. En anders komt die fiets terug naar ons en verkopen wij die via ons eigen tweedehandscircuit zoals we dat nu met auto’s doen of verkopen we die via sociale economie-projecten.”

Johan De Mulder van B2Bike verwacht voorlopig geen golf van tweedehands elektrische fietsen. “Op dit moment geeft 80 procent van onze klanten aan dat ze hun fiets willen overnemen aan het einde van de periode.” Op dit moment is er nog geen grote markt voor tweedehandsfietsen in Vlaanderen, maar dat kan er volgens hem wel komen. “Zelfs die twintig procent is nog steeds een groot aantal fietsen. Ik denk dat we een situatie kunnen krijgen zoals bij de bedrijfswagens", besluit hij.