Video player inladen ...

PANO: "Anderlecht gekocht tussen de mosterd en de pickles in een Londens warenhuis"

Zes weken Marc Coucke volgen voor "Pano" heeft VRT-journalist Stijn De Groote vooral geleerd dat ondernemen niet moeilijk is. Of beter nog: dat Coucke de kunst verstaat om het ongelooflijk simpel te laten lijken. Hij kan zo snel cijfers en bedragen analyseren dat hij tussen de winkelrekken van een Londens warenhuis voetbalclub Anderlecht kocht. Vanavond kan u de hele reportage bekijken in Pano om 21.25u op één.

Tijdens het tweede grote interview met Coucke zei hij plots langs zijn neus weg "toen ik met Joris Ide (ondernemer, producent van stalen wandplaten) in Londen was en besliste om Anderlecht te kopen"... Mijn wenkbrauwen gingen een beetje omhoog. "Kan u dat eens toelichten hoe dat precies in zijn werk ging? Waarom in Londen?"

Het verhaal was misschien wel een van de mooiste illustraties van hoe hij in elkaar zit: zeer extravert, enthousiast en (soms te) uitbundig, maar uiterst capabel en discreet als het over zaken gaat. Want zelfs het andere deel van de vriendengroep waarmee hij op citytrip was in Londen, mocht van niks weten. Het is die discretie die hem aan het langste eind deed trekken in de overname van Anderlecht.

Video player inladen ...

Coucke is alleszins niet toevallig zo puissant rijk geworden. Met zijn fortuin van zo'n 1,4 miljard euro moet hij maar 20 Belgen voor zich dulden. Je zou denken dat zo iemand personeel heeft om de kleine details in het oog te houden, maar niets is minder waar.

Zijn echtgenote vertelde dat hij tijdens de zomervakantie de zonnecrème van zijn vrienden stiekem leegspoot in het zand als ze van een ander merk dan het zijne waren. En zelfs op skivakantie kon hij het niet laten om de mensen duidelijk te maken dat ze maar beter zijn producten konden kopen:

Video player inladen ...

Vete met Paul Gheysens

Eens je op een bepaald niveau onderneemt, kom je nogal vaak dezelfde mensen tegen. Met Marc Coucke en Paul Gheysens is dat niet anders.

Toen Coucke Omega Pharma verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Perrigo, besliste hij om zijn fortuin gespreid te herinvesteren. De eerste naar wie hij stapte was zijn beste vriend Bart Versluys. Versluys Groep is op dat moment al een grote bouwonderneming die gespecialiseerd is in luxe-appartementen aan de Belgische kust.

Coucke investeert in totaal 75 miljoen euro in de Groep Versluys en krijgt daarvoor de helft van de aandelen in handen. Het blijkt later een atypische investering voor Coucke, want projectontwikkeling is geen passie voor hem en hij kan er ook weinig toegevoegde waarde bieden. "Bart is zo goed in zijn vak, ik moet hem vooral laten doen", zegt Coucke daarover. 

Maar wanneer de twee beslissen om in Knokke een oud appartementsgebouw te kopen op een toplocatie en er de mooiste appartementen van de Belgische kust te bouwen, botsen ze op Paul Gheysens. Ook hij blijkt appartementen in het gebouw gekocht te hebben en speelt het spel hard.

Volgens de Belgische wet kan een appartementsgebouw alleen afgebroken en heropgebouwd worden als alle eigenaars akkoord zijn en uiteindelijk zijn Coucke en Versluys verplicht om Gheysens mee aan boord te nemen en samen het project te realiseren. Het zorgt voor een zure nasmaak. Coucke en Versluys hebben het gevoel dat ze de broek iets te ver op de enkels hebben laten zakken:

Video player inladen ...

Hier en daar werd al gesuggereerd dat Coucke met de aankoop van Anderlecht Gheysens wou terugpakken, maar dat ontkent hij met klem. Maar het valt natuurlijk niet te ontkennen dat het deze keer een zure appel is voor de Ghelamco-baas.

Waar hij in Knokke aan het langste eind trok, heeft hij deze keer het kortste rietje in zijn handen.  Want nu Gheysens het niet voor het zeggen krijgt in Anderlecht, ziet hij de kansen slinken om het Eurostadion te realiseren. Zonder club die er haar thuiswedstrijden speelt, is het maatschappelijk draagvlak voor het Eurostadion helemaal verdwenen.

Video player inladen ...

Atypische ondernemer

Coucke is zonder meer de kleurrijkste ondernemer van het land en dat komt vooral omdat hij zo atypisch is. Bekijk de lijst maar eens van de rijkste Belgen. De meesten blijven zo hard op de achtergrond dat je ze amper kent. "Vivons cachés, vivons heureux" is bij de meesten het motto.

Coucke vult dat anders in. "Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is", zegt Coucke daarover. Hij was als jongeling al preses in de farmacie, dus haantje de voorste zijn heeft er altijd wat ingezeten. "Ik geef toe dat het niet altijd makkelijk is om het hoofd boven het maaiveld te steken, want dat levert me wel vaak kritiek op. Maar anderzijds heb ik ook al veel ondernemers geïnspireerd."

Video player inladen ...