Dienstencheques online betalen, dat kost je extra geld: "een mopke"?

Dienstencheques bestellen en die ook online willen betalen met een bank- of kredietkaart, dat kost je extra geld. "Gewoon" online betalen via je banksite of -app is dan weer gratis. Opmerkelijk, vinden veel mensen. Maar geen nood: er is wetgeving in de maak waardoor die extra meerkosten binnenkort niet meer mogen worden doorgerekend aan de consument.

Wie dienstencheques wil bestellen, heeft het al opgemerkt: je moet een meerkost betalen als je ook online wil betalen. Voor bancontact/mistercash is dat 1,9 euro, voor visa/mastercard 3,88 euro. Alleen voor een "gewone" bankoverschrijving online betaal je niets extra. Maar je kan wel niet rechtstreeks via het platform van Sodexo betalen, je moet je betaling manueel invoeren bij je banksite of bank-app.

VRT-collega Katrien Boon stuurde er gisteren een tweet de wereld over in. "Dus als ik elektronische dienstencheques online wil betalen bij @vlaamse overheid, moet ik daar extra voor betalen? Is dat een mopke?" In "Hautekiet" op Radio 1 vertelde ze vanmorgen hoeveel reacties ze daarop kreeg. "Wat een gedoe is dat als je dienstencheques wil bestellen, is de teneur."  

Extra betalen, binnenkort verleden tijd

Het is inderdaad niet logisch, zegt Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van Febelfin, de koepelorganisatie van de banksector. "Het is ook wel eigenaardig dat je voor eigentijdse middelen meer kosten krijgt aangerekend dan voor oude methodes. Ik heb wel begrip voor die opmerkingen."

"Anderzijds: met elke transactie zijn kosten gemoeid, ook voor cash betalingen of overschrijvingen. Alleen betaal je daar als consument niet voor, omdat de wetgever bepaald heeft dat dat niet doorgerekend mag worden. Er is nu een uitbreiding van de wet in de maak, waardoor meerkosten voor die digitale betalingen ook niet meer doorgerekend mogen worden."

Volgens Van Eetvelt zou dat tegen het zomerreces in orde moeten zijn.

"We verdienen er zelf niets aan"

"Wij lanceerden onlinebetalingen in augustus vorig jaar, vooral om het gebruik van elektronische dienstencheques aan te moedigen," zegt Ben Brouckx, woordvoerder van Sodexo.

"Wij zijn geen bank, ons product is niet geld. Om online betalen te kunnen aanbieden, maken wij zoals veel andere bedrijven gebruik van een payment service provider, een betalingsdienst. Wij rekenen de kosten die wij zelf moeten betalen voor die dienst, door aan de klant, wij verdienen daar dus niet aan."

"We begrijpen de reacties over de hoge kostprijs voor elektronisch betalen wel. Zolang de nieuwe wetgeving niet omgezet is, gaan we de keuzevrijheid laten en de betalingsmogelijkheden zoals ze nu bestaan, blijven aanbieden. We blijven wel op zoek gaan naar goedkopere oplossingen. Je kan ook nog gewoon altijd betalen via online-bankoverschrijvingen."