BELGA/VAN ACCOM

Te veel onterechte stops op pechstrook

Meer dan de helft van de automobilisten respecteert de veiligheidsvoorschriften op de pechstrook niet, dat blijkt uit een rondvraag van het verkeersinstituut Vias. De meeste mensen vinden het niet veilig en wéten dat het verboden is, maar toch stoppen nog veel automobilisten op de pechstrook voor een sanitaire stop, om te bellen of om het navigatiesysteem in te stellen. Je mag de pechstrook alleen gebruiken na een ongeval of autopech. 

Een op drie bestuurders zegt ooit al eens op de pechstrook te zijn gestopt. In 69 procent van de gevallen was dat door autopech, een op tien had een ongeval gehad.

Maar daarnaast is er een vrij grote groep die om andere redenen op de pechstrook stopt, zoals voor een sanitaire stop, om te bellen of om het navigatiesysteem in te stellen. 

Niet veilig en verboden

"Je mag de pechstrook alleen gebruiken na een ongeval of autopech. Onterecht stoppen op de pechstrook is een overtreding van de tweede graad en kan je een boete van 116 euro opleveren", zegt Stef Willems van Vias aan VRT NWS.

Slechts 49 procent stelt de gevarendriehoek op en 48 procent doet zijn fluohesje aan. 53 procent bleef gewoon op de pechstrook staan in plaats van achter de vangrail.

Volgens Vias zijn de regels niet altijd goed gekend. "De gevarendriehoek moet je op 100 meter voor je voertuig plaatsen. Een fluohesje dragen, als je als bestuurder uit je wagen stapt. Het is ook belangrijk om zo snel mogelijk achter de vangrails plaats te nemen", beklemtoont Willems.

Het is ook belangrijk om je wagen zo dicht mogelijk bij de vangrails te parkeren. Zet best ook alle richtingaanwijzers aan. Laat eventuele passagiers langs de rechterkant uitstappen. Wandel nooit met de rug naar het verkeer gericht. Blijf in geen geval op de pechstrook staan, maar minstens 15 meter achter de vangrail.