Photononstop

"Let op voor motorrijders": waarom is zo'n boodschap in het verkeersoverzicht nodig?

"Let op voor motorrijders, want zij mogen de files voorbij rijden." Het was een opvallende boodschap, vanochtend, tijdens het verkeersoverzicht op de radio. Maar waarom was dat nodig? "Het begrip tussen automobilisten en motorrijders is niet altijd even groot."

Zo'n 400 kilometer file stond er vanochtend op de Belgische wegen. Een behoorlijk getal en dus duurde het verkeersoverzicht op de radio ook wat langer dan normaal. Op het einde vroeg de presentator nog om op te letten voor motorrijders. "Zij mogen files voorbij rijden op de snelweg. Geef ze wat ruimte en kijk goed in de spiegel", zo was te horen. 

Boodschap is nodig

Een boodschap die nodig was, zegt Hajo Beeckman van de VRT-verkeersredactie in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Nu de lente en de zomer aanbreekt, zijn er veel extra motorrijders. In het verleden heb ik een aantal mails gekregen van luisteraars die vonden dat we meer aandacht moesten besteden aan motorrijders. Het begrip tussen automobilisen en motorrijders is namelijk niet altijd even groot, zeker niet als de motorrijders de files voorbij rijden."

Het begrip tussen automobilisen en motorrijders is niet altijd even groot, zeker niet als de motorrijders de files voorbij rijden

Nochtans is het voorbijrijden van de file volledig wettelijk sinds 2011, benadrukt Beeckman. Eigenlijk is het simpel: als er file staat, dan mag de motorrijder de file voorbijrijden over de twee linkse rijstroken en dat aan maximum 50 kilometer per uur, en met een maximum snelheidsverschil van 20 kilometer per uur met het andere verkeer. "Als het verkeer even weer op gang komt - zoals wel vaker gebeurt bij accordeonfiles - moeten de motorrijders zich dus weer netjes invoegen in de stroken waar ook het andere verkeer rijdt."

"De overheid probeert andere vervoersmiddelen aantrekkelijk te maken, om zo de monsterfiles aan te pakken", zegt Beeckman. "Naast het openbaar vervoer en de fiets, wil men mensen ook verleiden om de motor te nemen. Volgens een studie van Febiac zou de totale file met 40 procent verminderen als 10 procent van de pendelaars de motor zou nemen. Dat moet je wel met een korrel zout nemen, want het gaat om een voorspelling. Bovendien zouden in dat geval ook weer meer mensen de autosnelweg nemen, die nu een sluiproute langs andere wegen nemen."

Herbeluister hieronder het gesprek met Hajo Beeckman

De laatste tien jaar zijn er 30 procent meer motorrijders bijgekomen, vult Stef Willems van Vias - het vroegere BIVV - aan. "We zien dat ook steeds meer jongeren de motor nemen, omdat ze niet in de file willen staan", zegt hij in "De wereld vandaag". "Er is wel een verhoogde kans op ongevallen, al is het aantal ongevallen bij motorrijders de afgelopen jaren ook wel met een kwart gedaald. Dat is een goede zaak."

Herbeluister hieronder het gesprek met Stef Willems