Image 00917112 MediaforMedical Copyright / UNIVERSAL IMAGES GROUP / REPORTERS

Extra verzekering bij aankoop reis of smartphone? Verkoper moet u beter informeren

Als een verkoper in een winkel een extra verzekering aanbiedt bij de aankoop van een product, moet hij de voorwaarden van die verzekering beter kunnen uitleggen. Het kernkabinet heeft daarover een wetsvoorstel goedgekeurd van minister van Consumentenzaken Kris Peeters. Consumenten moeten zo beter kunnen afwegen of de aankoop van zo'n bijhorende verzekering zinvol is. Test-Aankoop noemt het voorstel een maat voor niets.    

Het wetsontwerp wil dat consumenten die kiezen voor zo'n extra verzekering, dezelfde informatie krijgen in een winkel dan bij een verzekeraar of een verzekeringsagent. Er worden 'kennisvereisten' ingevoerd voor iedereen die verzekeringsproducten aanbiedt. Het voorstel is een omzetting van Europese regelgeving en moet ook nog naar het parlement. 

Minister Kris Peeters: “We zien te vaak dat een verkoper de klant aanraadt om zo'n verzekering te nemen, zonder dat de verkoper zelf goed weet wat die verzekering inhoudt.  Achteraf komt een klant soms tot de onaangename verrassing dat de dekking van de verzekering erg beperkt is. Daar brengen we nu verandering in door aan verkopers bepaalde kennisvereisten op te leggen.”

De informatieplicht geldt niet voor verzekeringproducten die minder dan 200 euro kosten. "Om de administratieve rompslomp bij handelaars te beperken",  zo is de redenering. 

Test-Aankoop: "Voorstel maat voor niets"

Voor een annulatieverzekering bij reizen, kan het voorstel zinvol zijn, zo zegt Simon November van Test-Aankoop aan VRT NWS, maar bij elektronica-producten is het een maat voor niets. "Verzekeringen voor smartphones of wasmachines vallen bijna altijd goedkoper uit dan die 200 euro, maar zelfs als er altijd een kennisvereiste aan verkopers zouden worden opgelegd, dan stellen wij vast dat de bestaande polissen vol addertjes en valkuilen zitten en dat die verzekeringen bijna nooit de moeite waard zijn".