AFP or licensors

"Elektrische auto breekt niet door, omdat autobouwers zo lang mogelijk oude modellen willen verkopen"

De elektrische auto breekt in Europa nog geen potten, omdat autobouwers zo lang mogelijk hun oude (vervuilende) modellen willen verkopen. Dat zegt William Todts, de topman van een Europese ngo die ijvert voor duurzaam transport, in "Nieuwe feiten" op Radio 1.

"De Belg lust de elektrische auto nog niet", krijgen we weleens te horen. Dat is deels waar, want "geraken we daarmee wel in één keer in Zuid-Frankrijk?", maar anderzijds is er ook het belabberde aanbod. Er is een kleine stadswagen of een dure sportwagen, maar we dagen u uit om een ruime, praktische middenklasser te vinden die enkel elektriciteit lust.

Volgens William Todts, topman bij de ngo Transport & Environment, is dat niet toevallig. "De technologische vooruitgang in de auto-industrie wordt gedreven door wetgeving en fiscaliteit", zegt Todts in de studio van "Nieuwe feiten". "In 2021 wordt een nieuwe Europese wet van kracht met strengere CO2-normen."

De auto-industrie wordt gedreven door wetgeving en fiscaliteit

Vanaf dan zullen nieuwe auto's gemiddeld nog 95 gram CO2 mogen uitstoten. Vandaag geldt nog de norm uit 2015: 130 gram. Die gemiddelde uitstoot wordt berekend over de hele vloot van een producent.

De oude norm wordt probleemloos behaald met benzine- en dieselmotoren. De producenten worden momenteel dus niet echt gestimuleerd om massaal elektrische auto's te gaan produceren.

Motorenmakers

"Autobouwers zijn eigenlijk motorenmakers. We moeten daarvan af, maar dat gaan ze niet vrijwillig doen. Ze doen dat al 100 jaar en het liefst zouden ze dat nog eens 100 jaar doen", zegt Todts. "Nu willen ze zo lang mogelijk hun oude modellen slijten, de modellen waar ze ook veel in geïnvesteerd hebben."

"De producenten keken ook jarenlang naar elkaar, maar toen was daar plots Tesla. Dat bedrijf verkocht honderdduizenden zuiver elektrische auto's." Tesla was dus wel een eye opener voor de andere automakers, maar een big bang was het niet.

Nu al wordt gediscussieerd over de volgende norm, die van 2025. "Die wetgeving is nodig, want als we willen dat autoproducenten propere auto's maken, dan zullen we ze moeten verplichten", besluit Todts.