Video player inladen ...

Febiac pleit voor "slimme" kilometerheffing, voor vrachtwagens én auto's

Sectorfederatie Febiac heeft gepleit voor de invoering van een "slimme" kilometerheffing, zowel voor vrachtwagens als voor personenwagens. Het gaat dan om een variabel kilometertarief, volgens tijdstip en plaats van de rit.  Volgens Febiac zou zo'n maatregel de files drastisch kunnen inkorten.

"Vandaag is het zo dat vrachtwagens altijd hetzelfde tarief betalen, zelfs wanneer ze buiten de spitsuren rijden (...) Maar om de files aan te pakken, is er een slimme kilometerheffing nodig, ook voor automobilisten. Het is een ideale hefboom naar een betere mobiliteit", klinkt het. Het zou ook het wagenpark verder kunnen "vergroenen", zoals bij de vrachtwagens reeds het geval is.

Febiac meent wel dat die slimme kilometerheffing pas maatschappelijk aanvaard zal worden onder een aantal voorwaarden. Het gaat dan om de hervorming van de autofiscaliteit, waarbij de BIV en verkeersbelasting worden afgeschaft en vervangen door de kilometerheffing. "Niet het bezit van de wagen zelf wordt belast, maar wel het gebruik ervan, in functie van tijd en plaats." Febiac heeft berekend dat een vermindering van het verkeer in de spits met 5 tot 10 procent, en de files tot 40 procent kan doen dalen.

Tegelijk moet er volgens de sectorfederatie meer worden ingezet op het beter afstemmen van verschillende vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer, de fiets, deelprojecten en de auto. Ook moet er volop werk worden gemaakt van het mobiliteitsbudget en thuiswerk in bedrijven.