Video player inladen ...

Helft Vlaamse schooldirecteurs kampt met stress

Directeurs van Vlaamse scholen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs vinden hun job uitdagend, maar ook wel zwaar en stresserend. De helft ligt vaak 's nachts wakker van het werk. Dat blijkt uit een studie van de UGent in opdracht van onderwijsminister Crevits.

Professor Geert Devos, promotor van de studie, is zelf geschrokken van de cijfers. "We wisten wel dat schooldirecteurs een drukke, veeleisende job hebben", zegt hij, "maar dat de helft van de directeurs die we ondervroegen, symptomen heeft van een burnout, is echt wel een knipperlicht.

Temeer omdat we dit ook bij de sterke schoolleiders zien, waarvan hun eigen leerkrachten zeggen dat het goeie leidinggevenden zijn. Ook daar geeft de helft aan dat ze wekelijks tot maandelijks het gevoel hebben van oververmoeid of opgebrand te zijn".

Beluister hier het audiofragment:

Wat maakt de job zo stresserend?

Schooldirecteurs zijn gedreven en gemotiveerd voor hun school, hun leerlingen en hun ouders,  hun leerkrachten. Maar als het daar fout loopt, is dat ook een risico voor burn-out, vertelt professor Devos.

Maar ook voldoende autonomie krijgen is belangrijk. Bijvoorbeeld ook in het personeelsbeleid.  "Veel directeurs zijn gefrustreerd omdat ze sterke jonge leerkrachten die helemaal mee zijn met hun project, soms moeten laten gaan voor een vastbenoemde leerkracht die echt tegenwerkt, hoewel het gelukkig om enkelingen gaat", zegt Devos.

Beluister hier het audiofragment:

En er is ook de werkdruk zelf, de administratieve belasting, waar vooral ook de directeurs in het basisonderwijs onder gebukt gaan. Zij moeten in de toekomst zeker meer hulp krijgen van secretariaatsmedewerkers.

Verdienen schooldirecteurs genoeg?

"Het is opvallend", zegt Geert Devos, "directeurs zeggen dat als ze meer geld zouden hebben, ze dat aan administratieve ondersteuning zouden besteden en niet aan extra loon. Maar als je verder doorvraagt blijkt toch wel dat ze vinden dat ze te weinig verdienen als je hun job vergelijkt met een gelijkwaardige functie in de privé."

Beluister hier het audiofragment:

Hoe de stress voor schooldirecteurs verminderen?

Zorg dat de directeurs voldoende ondersteund worden zodat ze met hun kerntaak : de school en de leerlingen kunnen bezig zijn, zegt Devos. En stimuleer ook leidinggevende teams, zodat de schooldirecteur er niet meer alleen voor staat, maar samen met zijn team de problemen kan aanpakken.

Beluister hier het audiofragment: