Nederland tankt milieuvriendelijke blauwe diesel. Moeten wij volgen?

In de Nederlandse provincie Friesland bieden 8 tankstations vanaf vandaag "blauwe diesel" aan, een plantaardig alternatief voor fossiele diesel. Blauwe diesel is een biologisch afbreekbare brandstof die nauwelijks vervuilt, in tegenstelling tot fossiele diesel die in het verdomhoekje zit. Heeft blauwe diesel de toekomst?   

Blauwe diesel is letterlijk blauw. De brandstof wordt in Rotterdam gemaakt van afval van plantaardige oliën. "Het gaat om biodiesel van de tweede generatie", weet professor Wim Soetaert, biochemicus en brandstofspecialist van de Universiteit Gent. "Biodiesel van de eerste generatie is gemaakt van zuivere plantaardige olie, zoals koolzaadolie. Blauwe diesel is gemaakt van frituurvet, van plantaardige olie die een tweede leven krijgt".        

Restproducten als grondstof

Om biodiesel van de eerste generatie te maken, zijn gewassen nodig die ook als voedsel kunnen dienen. De brandstof heeft dan ook heel wat critici. Voor biodiesel van de tweede generatie is slechts afval nodig, restproducten die overblijven als de gewassen tot voedsel verwerkt zijn.  Er moeten dus geen voedingsgewassen voor worden opgeofferd. 

Blauwe diesel is gemaakt van frituurvet, van plantaardige olie die een tweede leven krijgt

Prof. Wim Soetaert, biochemicus, UGent

"Biodiesel van de tweede generatie is misschien wel duurzamer, maar is moeilijker te maken omdat je er geavanceerde technieken voor nodig hebt", zegt professor Soetaert. "Dit soort biodiesel is gewoonlijk duur. De blauwe diesel die je in Nederland kunt tanken is 15 procent duurder dan gewone diesel."  

Minder roet en CO2?

Voor die hogere prijs krijg je wel een brandstof die bij verbranding minder roet en CO2 oplevert, beweert de producent.  En je wagen zou even vlot rijden als met gewone diesel. "Dat laatste klopt", bevestigt Mark Pecqueur die aan de Thomas More hogeschool autotechnologie doceert. "De molecules van blauwe diesel hebben allemaal dezelfde lengte.  Dat is belangrijk omdat diesel dan goed verbrandt. Hoe beter de verbranding, hoe vlotter de wagen rijdt. Elke dieselmotor kan in principe op blauwe diesel rijden. Je hoeft er de motor niet voor aan te passen."  

Elke dieselwagen kan in principe op blauwe diesel rijden, je hoeft de motor niet aan te passen

Mark Pecqueur, docent autotechnologie, Thomas More hogeschool

Waar Pecqueur wel bedenkingen bij heeft, is de bewering dat je wagen met blauwe diesel geen schadelijke stoffen meer zou uitstoten. "Als je een oude dieselwagen op blauwe diesel laat rijden, dan gaat die nog altijd roet en stikstofoxide (NOx) uitstoten. CO2 misschien wat minder. Maar blauwe diesel is gemaakt van planten die net CO2 uit de lucht halen. OK, met reststoffen van planten, maar die planten zijn hoe dan ook weg." 

De toekomst?

Professor Soetaert gelooft wel dat blauwe diesel een toekomst heeft. Al ziet hij ook een obstakel. "Wil je blauwe diesel op grote schaal produceren, dan heb je veel grondstoffen nodig. En een grondstof als frituurvet is schaarser dan een grondstof als zuivere koolzaadolie, of fossiele aardolie.  Echt grote hoeveelheden kan je er dus niet van maken. Voor gewone diesel is blauwe diesel nog niet meteen een concurrent."

Wil je blauwe diesel op grote schaal produceren, dan heb je veel grondstoffen nodig

Prof. Wim Soetaert, biochemicus, UGent

Pecqueur ziet voor blauwe diesel hooguit een rol als overgangs­brandstof weggelegd, toch in het verkeer. "Blauwe diesel gaat de dieselwagen niet redden. Binnen afzienbare tijd rijdt er niemand nog op diesel, omdat ons wagenpark er dan helemaal anders zal uitzien, en wagens alleen nog zullen rijden op waterstof of elektriciteit. Neem het van mij aan: blauw of niet, diesel verdwijnt hoe dan ook."