Moeten wachten op de bus duwt tevredenheid reizigers tot dieptepunt  

Tram- en busreizigers zijn nog nooit zo ontevreden geweest over de dienstverlening van De Lijn. Dat blijkt uit een bevraging van de vervoersmaatschappij zelf. Reizigers zijn vooral ontevreden over de stiptheid want meer dan de helft van de trams en bussen reed vorig jaar met vertraging. 

"Vorig jaar was 64 procent van de reizigers tevreden over De Lijn", zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. "Het jaar daarvoor was het 71 procent." Een dieptepunt, want nooit eerder gaven zo veel reizigers aan dat ze ontevreden waren over de dienstverlening.

Volgens Kesteloot wordt de algemene tevredenheid vooral beïnvloed door de tevredenheid over de stiptheid van de trams en bussen. "Die stiptheid, of het gebrek daaraan, weegt heel erg door. En we lopen ook steeds meer vertraging op."

Meer dan de helft van de trams en bussen reed vorig jaar met vertraging. Een gevolg van het fileleed op de weg. Bussen en trams rijden zich ook elke dag weer opnieuw vast in het verkeer. "Er wordt wel geïnvesteerd in een betere doorstroming", zegt Kesteloot. "Maar dat voldoet nauwelijks om de achteruitgang van de stiptheid te compenseren."

"In een aantal gevallen helpt enkel het aanleggen van een vrije bus- of trambaan. In een aantal andere gevallen kan het opgelost worden met bijvoorbeeld verkeerslichtenbeïnvloeding, op dat vlak kan het nog beter",  meent Kesteloot. 

De Lijn wil naar eigen zeggen niet enkel op de deur van de Vlaamse overheid kloppen maar ook op die van de gemeenten. "Dit is een oproep aan de lokale besturen, om alstublieft voorrang te geven aan het openbaar vervoer", besluit Kesteloot.  

De Lijn moet nog meer druk uitoefenen

Reizigersvereniging TreinTramBus sluit zich aan bij het pleidooi van Kesteloot. Maar ze vindt ook dat de vervoersmaatschappij nog meer druk moet uitoefenen. "Ik denk dat ze nog veel duidelijker moeten aangeven wat het belang is van een betere doorstroming", zegt Stefan Stynen van TreinTramBus. 

"Als ik andere verenigingen hoor pleiten voor rekeningrijden dan denk ik dat het draagvlak voor vrije busbanen en andere maatregelen voor een betere doorstroming groter is dan ooit. En daar moet De Lijn echt gebruik van maken."