Video player inladen ...

Wat doet Lidl met al het onverkochte voedsel?

Nu er vandaag 140 winkels van Lidl gesloten blijven, is het voor de supermarktketen een hele opgave om een oplossing te vinden voor alle verse producten die klaarliggen. Lidl zet zo veel mogelijk bestellingen op pauze, maar zoekt ook soelaas in kortingsstickers en voedselbanken, dat vertelt consumentenman Sven Pichal in “Spits met David” (Radio 2). Maar een deel eindigt uiteindelijk op de afvalberg.

“Het is een inspanning op zich om alles op die manier te organiseren dat er de komende dagen zo weinig mogelijk op de afvalberg terecht moet komen”, vertelt Isabelle Colbrandt van Lidl.  “Uur na uur worden de bestellingen bij onze leveranciers bijgestuurd."

"We kopen onze tomaten bijvoorbeeld rechtstreeks bij één landbouwbedrijf. Daar kunnen we vragen om vandaag minder te oogsten. Het klinkt vreemd, maar dan is het goed dat het vandaag (donderdag, nvdr) een koudere dag is, waardoor er sowieso minder volumes tomaten of asperges oogstrijp zijn.”

Ook bij andere leveranciers kan Lidl even op de pauzeknop duwen.

Minder aanbod

Tegelijkertijd neemt het distributiecentrum van Lidl ook geregeld contact met de verschillende filialen om in te schatten of zij open of gesloten blijven. En bij twijfel wordt er de komende dagen minder geleverd. De kans lijkt groot dat ook morgen nog winkels gesloten blijven.

Als een winkel dan toch open gaat, zullen er tomaten zijn, maar misschien in kleinere volumes. “Dan bestaat de kans dat ze sneller uitgeput zijn, maar liever dat dan ze te moeten weggooien,” zegt Lidl. Het is geen makkelijke inschatting, want donderdagmorgen zijn er vrachtwagens met verse vis, vlees, fruit en groenten geleverd in winkels die dan toch de deuren hebben gesloten.

Meer korting komende dagen?

Lidl ziet wel een voordeel in hun aankooppolitiek. Veel van hun producten hebben sowieso een lange houdbaarheid, meent het bedrijf.  De levensduur van groenten en fruit kan ook sterk worden verlengd door ze in de koeling te houden. Wat al in de winkel ligt, is natuurlijk wel kwetsbaar. “Wij zijn wel de enige supermarkt die sowieso al twee dagen voor de vervaldatum een kortingssticker kleeft,  anderen doen dat maar één dag op voorhand”, zo maakt Lidl zich sterk. “We sluiten niet uit dat we dat de komende dagen vaker zullen moeten doen.”

In het slechtste geval: omzetten tot biogas

Er zijn gelukkig ook nog samenwerkingen met lokale voedselbanken zoals op gewone dagen. Als de vervaldatum van bijvoorbeeld een aantal dozen bananen nadert, zullen we die nog tijdig aan die partners aanbieden. In België zijn de regels daar wel beperkt. Vis of vlees mag bijvoorbeeld niet nog snel ingevroren worden net voor de vervaldatum verstrijkt. In Frankrijk en Spanje mag dat wel om zo armoedeorganisaties te helpen, weten ze bij Lidl.

Maar onvermijdelijk komt er uiteindelijk ook voeding terecht op de afvalberg. “Ze komen dan in de biobox terecht, de gescheiden afvalophaling. Die producten krijgen dan een tweede leven als biogas, maar dat mag niet de bedoeling zijn van perfect verkoopbaar voedsel. Dat is gewoon de allerlaatste oplossing,” besluit Isabelle Colbrandt.