Google begraaft sms

Als het van Google afhangt, sturen we binnenkort onze berichten niet meer via sms, maar met Rich Communication Services (RCS). De techgigant is momenteel hard aan Google Chat aan het werken, een upgrade van de sms-app die meer kan dan de klassieke sms. Vraag is, zitten we daarop te wachten? Want we gebruiken met zijn allen massaal Facebook Messenger en Whatsapp. Of is het toch om die zo gegeerde data te doen?

Elke Android-gebruiker herkent het. U koopt een smartphone en installeert  de apps die u dikwijls gebruikt. Een van de eerste apps zal zeer waarschijnlijk Whatsapp zijn. Nadien is de kans groot dat u Facebook installeert. Om te communiceren met uw Facebookvrienden gebruikt u dan Facebook Messenger. En iedereen heeft toch Whatsapp, dus die applicatie zal u ook gebruiken om berichten of foto's te sturen. 

Bij sommige Android-toestellen krijgt u ook nog Hangouts bij, zomaar en voor niets. Hangouts is een berichtenapp van Google die samen met het besturingssysteem van de smartphone komt. De kans is groot dat Hangouts ergens achteraan uw app-lijst terecht komt en dat u die nooit zal gebruiken. En dat is naar de zin van Google te veel gebeurd. Daarom is het bedrijf momenteel in gesprek met de telecomoperatoren om een nieuwe berichtenapp te lanceren: Google Chat. 

AP2012

Sms is verouderd

Naast Whatsapp en Facebook Messenger zal u af en toe sms'en versturen, maar de klassieke sms is ondertussen gedateerd. Ten eerste: als u foto's verstuurt is de kwaliteit beneden alle peil. Bovendien kan uw bericht maar maximaal 160 tekens lang zijn. Laten we ook niet vergeten dat u met de klassieke sms geen groepsgesprekken kunt voeren, iets wat enorm populair is. En "last but not least" een sms betaal je aan de operator. En net dit maakt Whatsapp en Facebook Messenger enorm populair. De berichten worden via het internet verstuurd, dus u gebruikt mobiel internet of een wifi-verbinding.

Er is dus al een tijdje een verschuiving aan de gang tussen sms'en en mobiele data. Dat zien ook de operatoren. Telenet ziet dat het aantal sms'en jaarlijks met 10 procent daalt. Daartegenover stijgt het dataverkeer met 60 procent. Bij Proximus krijgen we hetzelfde verhaal: het aantal sms'en is op drie jaar tijd gedaald van 8,3 naar 7,6 miljard stuks. De hoeveelheid mobiele data is bijna verdrievoudigd. Niet dat de stijging te maken heeft met berichtenapps alleen, maar u kan toch een trend waarnemen.  

Google doet het nog een keer

Daarom lanceert Google voor de zoveelste keer een upgrade van de messengerapplicatie. Vooral omdat rivalen Facebook en Apple met respectievelijk Whatsapp en iMessage niet te kloppen zijn op hun eigen terrein.

Maar Google Chat is niet zomaar een upgrade. Google wil de sms heruitvinden en is daarom in gesprek met de operatoren om Android toestellen te voorzien van een RCS-app. De Rich Communication Services (RCS) is een nieuw soort sms die het mogelijk maakt om hetzelfde te kunnen doen als Whatsapp en Facebook Messenger. 

Google had al in het verleden eigen berichtenapps, maar die waren niet succesvol. Neem nu Hangout. Die stond op sommige Android-toestellen pre-geïnstalleerd, maar was eerder storend. Die werkte zoals een klassieke sms-applicatie. Als er geen internetverbinding was, zette Hangout het bericht om in sms. 

Ook zijn de operatoren voorlopig niet echt happig, want het is niet de bedoeling dat marktleider Google zijn standaard oplegt aan anderen. 

Het is niet de eerste keer dat Google inzet op berichten. Het bedrijf brengt al 10 jaar berichtenapps uit die soms een stille dood stierven. Een overzicht: in 2005 bracht het bedrijf Google Talk uit. In 2011 lanceerde Google haar eigen sociaal netwerk Google Plus en berichtendienst Google Hangout. Ook dat was geen succes. 

Ook Apple doet het

Maar na de lancering in 2011 van iMessage van Apple en Facebook Messenger, schakelde Google een versnelling hoger.  Na een tussenstap in 2013 - met een upgrade van Hangout - bracht Google in 2016 Allo en Duo uit. Twee apps die nauwelijks gebruikt werden. Hangout is ondertussen een communicatietool geworden gericht op bedrijven. Hiermee wil Google de concurrentie aangaan met Slack. 

Het zal niet makkelijk zijn voor Google. iMessage en Whatsapp zijn immens populair. Iedereen met een iPhone gebruikt iMessage, en Whatsapp is is niet meer weg te denken bij zowel iOS als Android. Dagelijks gebruiken wereldwijd meer 1,5 miljard mensen de app, samen versturen we met z'n allen 60 miljard berichten per dag. Pittig detail: Whatsapp is van Facebook. Het bedrijf nam in 2014 de berichtenapp over voor 19 miljard dollar.  

Google ziet potentieel

Ergens is het niet onlogisch dat Google hierop inzet. Ten eerste is Google met Android nog altijd marktleider met meer dan 84 procent. En de grootste smartphonemerken hebben al aangegeven dat ze Google Chat in hun sms-app willen integreren. Bovendien kan Google Chat ook heel wat data genereren voor Google. Het lijkt erop dat hoe groter het bedrijf wordt, hoe groter de honger naar data. Die gegevens kunnen dan gebruikt worden om u reclame op maat te bezorgen. Iets wat Facebook Messenger nu al doet. 

Google ziet ook heel wat mogelijkheden als Google Chat en de virtuele Google Assistant geïntegreerd worden met elkaar. Voorlopig horen we bij de operatoren dat de gesprekken bezig zijn met Google, maar er zijn nog een aantal dingen die uitgeklaard moeten worden, want het is niet de bedoeling dat marktleider Google zijn standaard oplegt aan anderen. 

De eerste toepassingen hier van Google Chat zullen we pas in de loop van volgend jaar zien. Afwachten hoe Apple hierop zal reageren.