Archieffoto

Spitsstrook tussen De Pinte en Zwijnaarde geopend: hoe werkt het? En waarom niet op andere plekken?

Op de E17 tussen De Pinte en Zwijnaarde is vandaag een spitsstrook geopend. Het gaat om de eerste spitsstrook in Oost-Vlaanderen en de vierde in Vlaanderen. Maar hoe werkt het? Wat gebeurt er dan met de pechstrook? En waarom komt zo'n strook er niet op andere drukke plekken? VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman geeft tekst en uitleg. 

De nieuwe spitsstrook loopt over een afstand van 5 kilometer tussen De Pinte en Zwijnaarde, in de richting van Gent. Zo komt er dus een extra rijstrook bij tijdens de ochtendspits, tussen 6.30 en 10 uur. De rest van de dag doet de rijstrook gewoon dienst als pechstrook. 

Wat is een spitsstrook?

"Een spitsstrook is een extra rijstrook die open gaat op drukke momenten", zegt VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman. "Tijdens de spitsuren kan je zo meer capaciteit creëren en het is een extra middel in de strijd tegen files. Wanneer je een groene pijl ziet, dan is de spitsstrook open. Een rood kruis betekent dat de spitsstrook gesloten is."

Wat dan met de pechstrook?

Een spitsstrook bekent dus ook dat de pechstrook enkele uren per dag verdwijnt. "Als je op dat moment pech hebt, kan je best gebruikmaken van de zogenoemde pechhavens. Dat zijn extra ruimtes die naast de pechstrook zijn aangelegd. Wie motorpech heeft en daar dus niet geraakt, mag alsnog de spitsstrook gebruiken. Al moet je je dan wel zoveel mogelijk rechts zetten en meteen de hulpdiensten verwittigen. Het verkeerscentrum zal de spitsstrook dan afsluiten door er een rood kruis boven te laten verschijnen."

Waarom enkel 's ochtends?

Opvallend: de spitsstrook wordt enkel 's ochtends gebruikt en niet 's avonds. "De drukte op de E17 richting Gent zit in de ochtendspits. De meeste pendelaars komen uit onder meer Deinze, Gavere en De Pinte. De drie rijstroken op de E17 zijn dan niet meer voldoende om het spitsverkeer te verwerken."

Waarom niet op andere plekken?

Momenteel zijn er vier spitsstroken: op de E313 van Antwerpen-Oost tot Ranst, op de E40 van Sterrebeek tot Bertem, op de E19 van Antwerpen-Noord tot Sint-Job-in-’t-Goor en nu dus ook op de E17 van De Pinte tot Zwijnaarde. Dit jaar wordt er ook nog gewerkt aan spitsstroken op de E313 (Lummen-Beringen) en de E314 (Herent-Aarschot).

Maar waarom komt er geen spitsstrook op de E40 tussen Gent en Brussel? Want ook daar staan in de ochtend behoorlijke files. "Dat heeft niet veel zin", zegt Beeckman. "De E40 tussen Aalst en Groot-Bijgaarden zit al vol en verderopt komt de E40 uit op de Ring rond Brussel, die ook helemaal vastzit. Eerst moet het probleem van de Ring worden opgelost, vooraleer er kan worden gekeken naar eventuele spitsstroken. Hetzelfde voor de snelwegen richting Antwerpen, ook daar moet eerst naar Oosterweel worden gekeken."