Video player inladen ...

Ben Weyts (N-VA): "Ik betreur dat Bellot rijbewijs met punten niet wil invoeren"

Vlaams minister van Mobliteit Ben Weyts (N-VA) betreurt dat zijn federale collega François Bellot (MR) het rijbewijs met punten niet invoert. Bellot baseert zich op een studie van het instituut voor verkeersveiligheid VIAS, maar Weyts vindt dat het Bellot ontbreekt aan politieke moed.

"Ik betreur dat minister Bellot zich in alle bochten wringt om toch maar geen onpopulaire maatregelen te moeten nemen, terwijl op basis van eerdere studies onomstotelijk is aangetoond dat er een daling van het aantal verkeersdoden is tot 20 procent als je dat rijbewijs met punten invoert", zegt Weyts. "Maar dan moet je natuurlijk wel de politieke moed hebben. De vraag is dan: hoeveel is een mensenleven waard."

Laat ons consequent zijn en de volledige bevoegdheid inzake mobiliteit en verkeersveiligheid aan de deelstaten overdragen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)

"Dit is een standpunt dat door minister Bellot zelf is ingenomen", zegt Weyts nog. "We zullen wel zien wat uiteindelijk het resultaat wordt." Desondanks blijft hij niet bij de pakken zitten. "Wat we in eerste instantie kunnen doen, is voor eigen deur vegen en zelf verantwoordelijkheid nemen."

Het rijbewijs met punten staat al sinds 1990 in de verkeerswet, op initiatief van toenmalig minister van Verkeerswezen Jean-Luc Dehaene (CD&V). Weyts trekt politieke conclusies. "Het is al sinds 1990 duidelijk dat heel Vlaanderen vragende partij is voor zo’n rijbewijs met punten. Aan Franstalige zijde denkt men daar anders over. Laat ons consequent zijn en de volledige bevoegdheid inzake mobiliteit en verkeersveiligheid aan de deelstaten overdragen." 

Wat we zelf doen, doen we beter. "Wij zijn er in Vlaanderen in geslaagd om op maar liefst drie jaar tijd het aantal verkeersdoden met 27,5 procent te doen dalen. We hebben daarvoor drastische onpopulaire maatregelen moeten nemen. Als je als politicus niet bereid bent om dat te doen, blijf dan ver weg van verkeersveiligheid. (...) Wij willen naar een halvering gaan. We zullen het zelf wel doen."