Video player inladen ...

Is het wel verstandig om een gewonde uit een wrak te halen?

De 25-jarige Alberto Jacobs is de held van de dag. Hij redde een trucker uit zijn benarde situatie na een crash met zijn vrachtwagen op de E40 in Erpe-Mere. Maar doet u er altijd goed aan om een gewonde bij een ongeluk uit een autowrak te verwijderen? “Je beweegt je hierbij op een heel dunne lijn”, zegt spoedarts Dirk Wynsberghe in het Radio 1-programma “De wereld vandaag”.

Spoedarts Dirk Wynsberghe van AZ Sint-Lucas in Brugge wil in de eerste plaats op de omstandigheden van het ongeluk wijzen. “Heel belangrijk, vooral als het om een autosnelweg gaat: is die weg nog niet afgesloten, dan gaat het om een bijzonder gevaarlijke situatie en moet je daar absoluut mee rekening houden. Voor jezelf, voor andere chauffeurs en zelfs voor het slachtoffer.”

“Een technische kwestie”

Maar ook het verplaatsen van een verkeersslachtoffer verdient in eerste instantie geen aanbeveling. Dirk Wynsberghe: “Het verwijderen van een gekwetste autopassagier is een technische kwestie. Je moet bepaalde veiligheidsmaatregelen in acht nemen. Je hebt mogelijk zelfs specifiek materiaal nodig."

"Elke spoedarts weet dat mensen die zichtbaar geen kwetsuren hebben of geen klachten formuleren, achteraf toch de gevolgen kunnen dragen. Elk arts heeft dit meermaals meegemaakt. Kortom, het manipuleren van gewonden is echt niet zonder gevaar.”

Alberto Jacobs reed net achter de vrachtwagen toen die over de middenberm ging en kantelde. Bij het zien van rook, besloot hij met enkele andere toegesnelde automobilisten de trucker te ontzetten. Spoedarts Dirk Wynsberghe is van mening dat een rokend voertuig niet altijd een reden tot zorg is.

“Ik wil me niet uitspreken over het ongeluk in Erpe-Mere. Maar brandweerlui tillen doorgaans niet zwaar aan het roken van een voertuig. Vele voertuigen, en zeker vrachtwagens, zijn diesels en het brandgevaar is in dat geval veel geringer. Het roken van een voertuig is vaak niet meer dan koelingsvloeistof die op hete motoronderdelen valt, of batterijen die lekken.”

Twee stelregels

Alberto Jacobs zei na het ongeluk geen ogenblik getwijfeld te hebben en impulsief gehandeld te hebben. “Je beweegt je hierbij op een heel dunne lijn”, meent Dirk Wynsberghe.

“Maar ik raad graag twee stelregels aan:

  • Eén: zorg dat je het niet erger maakt. Zorg dat er niet nog meer gekwetsten uit volgen. 
  • Twee: probeer om zo snel mogelijk de juiste mensen op de plaats te krijgen. Probeer om op een veilige manier de hulpdiensten te verwittigen en zo correct mogelijke informatie te geven."

"Dat laatste is heel belangrijk. Denk desnoods voor je belt even na en zet alles voor jezelf op een rij. Wat zie je? Waar ben je? Op welke plaats en in welke richting? En aan welke situatie mogen de hulpdiensten zich verwachten?”

De Brugse spoedarts heeft ten slotte nog een suggestie voor de verkeersministers. “Ik denk dat elke automobilist voor het behalen van zijn rijbewijs een EHBO-cursus zou moeten volgen, weten hoe een hartmassage gaat en hoe mond-op-mondbeademing gebeurt. Dit zou veel onheil voorkomen.”

Beluister hier het volledige gesprek met spoedarts Dirk Wynsberghe uit "De wereld vandaag":