Video player inladen ...

Marc Descheemaecker (De Lijn): "We staan op een historisch moment van verandering"

De N-VA wil een regionaal vervoerbedrijf oprichten voor Antwerpen. Dat vervoerbedrijf zou dan verantwoordelijk worden voor al het verkeer en openbaar vervoer in de regio rond de stad. Dat meldde Gazet van Antwerpen vandaag. Wat dan met De Lijn? Volgens de voorzitter van de raad van bestuur gaat De Lijn "een enorm belangrijke rol" spelen. Dat zei Marc Descheemaecker in "Terzake". 

Het idee van een eigen Antwerps vervoerbedrijf is gelanceerd door Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). Met een eigen budget en eigen -lokale - verantwoordelijkheid zou alles sneller en efficiënter moeten werken. Tegen 2025 zou het vervoerbedrijf op volle kracht moeten werken.

Volgens Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van openbaarvervoersmaatschappij De Lijn, is het idee van Koen Kennis niet nieuw. Hij verwijst daarvoor naar de plannen van de Vlaamse regering  voor een nieuw mobiliteitsbeleid. "Er zijn momenteel 4 proefregio's in Vlaanderen die allemaal bezig zijn met de mobiliteit van morgen. Daarin heeft De lijn een belangrijke rol, maar de lokale besturen krijgen ook een veel grotere verantwoordelijkheid. Koen Kennis wil nu in de proefregio Antwerpen de wettelijke mogelijkheden maximaal invullen die de Vlaamse regering hem geeft."

Descheemaecker ziet een "enorm belangrijke rol" weggelegd voor De Lijn. "Ik denk dat het aanbod in deze nog verder kan groeien. De Lijn kan weer aanknopen met een gezonde groei na heel het gratis-gebeuren van pakweg 10 jaar geleden, door in te spelen op die mix van verantwoordelijkheid van plaatselijke besturen en een veel fijnmaziger aanbod." De Lijn zelf is overigens ook bezig met een grote reorganisatie bezig. "In plaats van alle parochiale structuren, werken we aan een heel functionele organisatie met grote besparingen in de interne werking", aldus de voorzitter van de raad van bestuur.

Oppositie: "Eerder schuldbekentenis dan voorstel"

Oppositiepartijen Groen en SP.A reageren alvast verbaasd op het voorstel van de N-VA in Antwerpen. Ze wijzen erop dat de partij van Koen Kennis al jaren sleutelposten rond mobiliteit in handen heeft, met bijvoorbeeld Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en De Lijn-voorzitter Marc Descheemaecker die ook een N-VA-stempel heeft. "Dit is dus eerder een schuldbekentenis of wanhoopskreet dan een voorstel", vindt SP.A-lijsttrekker Jinnih Beels.

Descheemaecker erkent dat de N-VA de hefbomen in handen heeft om de mobiliteit in beweging te krijgen. "Maar in deze Vlaamse regering gebeurt veel meer in de laatste 2 legislaturen dan in de 6/7 legislaturen voorheen. Er is nog nooit zoveel geïnvesteerd in de capaciteit van De Lijn als tijdens deze legislatuur."

Maar hoe dan ook blijft mobiliteit een probleem en is er onvrede over De Lijn. "Daarom komen er gigantische veranderingstrajecten op gang", reageert Descheemaecker. Volgens hem staan we op "een historisch moment van verandering". "Ik geef u op een plaatje dat De Lijn eindelijk meer reizigers zal hebben - geen vervalste cijfers zoals in het verleden -, meer middelen en meer capaciteit indien deze verandering kan doorgedrukt worden."

Bekijk hieronder het interview met Marc Descheemaecker in "Terzake":

Video player inladen ...