Van Samsonworst tot K3-kipfilet: een goede keuze voor kinderen?

Greenpeace liet 6 bekende vleeswaren analyseren die gepromoot worden met bekende kinderfiguren. Charcuterie met kinderidolen blijkt even ongezond als andere fijne vleeswaren in de supermarkt. Het advies luidt dan ook om het zeker niet meer dan een keer per week te eten. Eén bedrijf achter zulke "branding" gooit alvast het roer om. 

Greenpeace wil dat charcuterie niet langer met populaire kinderfiguren wordt aangeprezen. De milieuorganisatie liet zes bekende fijne vleeswaren grondig analyseren in een onafhankelijk labo en onderzoeken door twee kinderdiëtisten. 

Het gaat om de producten: Samson-hespenworst, K3-kipfilet, Maya-gevogelteworst, Plop-gevogelteworst, De Smurfen-superieure ham en de De Smurfen-knackworstjes.

"Uit de testen is gebleken dat charcuterie met kinderidolen even ongezond is als andere fijne vleeswaren in de supermarkt. Ook hierin vinden we een hoog zoutgehalte, verzadigde vetzuren, nitrieten en fosfaten terug", zegt Greenpeace.

"Het kan bij overconsumptie de gezondheid schaden", legt Sebastien Snoeck van Greenpeace uit. "Dat geldt nog meer voor kinderen, die een ander metabolisme hebben. Hun aanbevolen dagelijkse dosis zout bijvoorbeeld ligt aanzienlijk lager dan bij volwassenen." Best niet meer dan één keer per week eten, luidt dan ook het advies.

Smurfenvlees al uit handel genomen

De milieuorganisatie roept de bedrijven achter de merknamen, Studio 100 (Samson, Plop, Maya de Bij, K3) en IMPS (De Smurfen) op om gezonde alternatieven in de verf te zetten.

In een reactie op het onderzoek liet IMPS aan Greenpeace weten dat het niet langer samenwerkt met vleeswarenproducent Aubel-Detry. Ook zouden deze smurfenproducten niet langer in de winkels liggen, aldus IMPS.