BELGA

Zelfs de griep plaagt Bpost

Bpost moet voor de tweede keer op rij teleurstellende resultaten bekendmaken. Hogere kosten -waaronder afwezigheden door griep- en een scherpe daling van het binnenlandse brievenverkeer verkleinen nog maar eens de winstverwachtingen voor dit jaar.

De eerste drie maanden van dit jaar daalde het binnenlandse brievenverkeer met 6,6 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De daling is scherper dan de afgelopen jaren. Voor heel 2018 verwacht Bpost zelfs een daling van maar liefst 7 procent.

De pakjesmarkt liet op haar beurt opnieuw een stevige groei optekenen met dank aan de boomende e-commerce. Maar de volumes in die markt (+ 28,3%) groeien sneller dan de omzet (+ 20,8%). Dat komt omdat de groei vooral zit bij de grotere klanten die minder betalen voor de diensten van Bpost.

Oplopende kosten

Tegelijk liepen de kosten bij het postbedrijf op. Zo werden de lonen geïndexeerd en stegen de kosten van uitzendarbeid als gevolg van de groei in de pakjesmarkt. Bovendien had Bpost te kampen met hoger absenteïsme. De griepepidemie in de maand maart hield veel postbodes thuis.

De magere resultaten dwingen CEO Koen Van Gerven om voor de twee keer op rij de vooruitzichten te verlagen. Bij de jaarresultaten van 2017 voorspelde Bpost een brutowinst voor dit jaar van 560 à 600 miljoen euro. Nu gaat Van Gerven er vanuit dat de brutowinst zal uitkomen aan de onderkant die vork.