Imagocampagne voor het boek mag 800.000 euro kosten

Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) geeft de komende 3 jaar 300.000 euro aan een imagocampagne voor het klassieke boek. De sector zelf doet daar nog 500.000 euro bovenop. Er komen onder meer kortingcheques in de zomer en een "Maand van de boekhandel", zei de minister in het parlement na een vraag van Marius Meremans (N-VA).

De bedoeling van de campagne is om lezers ook tijdens luwe periodes - zonder boekenbeurs - naar de boekhandel te lokken. Een eerste campagnemoment komt er al in de zomer, wanneer volgens Gatz "massaal" kortingcheques zullen worden uitgedeeld.

Doelgroep zijn de zogenoemde "light readers", de niet-reguliere kopers. Bij het begin van het nieuwe schooljaar wordt de focus dan verlegd naar kinderen en jongeren. In het voorjaar van 2019 volgt een "Maand van de boekhandel". De winkels krijgen financiële steun om evenementen te organiseren die hun zaak in de kijker plaatsen en de boekenverkoop vooruit helpen.

De commerciële spelers in het vak krijgen via sectorvereniging Boek.be de organisatie van de campagne in handen. Zij moeten een meetbare impact op de verkoop garanderen. De ambitie ligt op 25.000 extra bezoekers voor de boekenwinkels tegen eind volgend jaar en een verkoop die 5 procent hoger ligt.

"Boek tijd voor een boek"

Gatz is tevreden met de duidelijke doelen. "De vorige campagne van Boek.be, "Boek tijd voor een boek" uit 2016, was ronduit teleurstellend", zegt hij. "We trokken toen 83.000 euro uit en de sector plaatste daar slechts 15.000 euro tegenover. De campagne zelf was zweverig."

Sindsdien heeft Boek.be orde op zaken gesteld met een herstructurering. De huidige verhouding tussen fondsen van de sector en van de overheid vindt Gatz veel gezonder.