Video player inladen ...

Slachtoffers 5 jaar na treinramp Wetteren: "We krijgen amper informatie en hebben nog geen cent gekregen"

Morgen is het 5 jaar geleden dat de treinramp in Wetteren gebeurde, maar er is nog steeds geen proces geweest. Sommige slachtoffers van de ramp klagen over een gebrek aan informatie, en willen ook meer duidelijkheid over de gevolgen voor hun gezondheid. Bij de ramp kwam de kankerverwekkende stof cyanide vrij. Daardoor kwam één man om, honderden andere buurtbewoners raakten gewond.

Het is in de nacht van 3 op 4 mei 2013 dat een goederentrein ontspoorde bij Wetteren. Enkele wagons vlogen daarbij in brand. Daardoor kwam de kankerverwekkende stof cyanide vrij. Hulpdiensten snelden ter plaatse om de brand te bestrijden. Meer dan 2.000 mensen in de buurt werden geëvacueerd.

Voor Jacqueline De Schaepmeester, die toen 76 jaar was, kwam die evacuatie te laat. Ze werd 's nachts ziek wakker. "Ik ben toen naar de badkamer gegaan en daar ben ik ineengestort", vertelt ze. Jacqueline was er erg aan toe en lag drie dagen in een coma. Maar ze kwam er bovenop.

Video player inladen ...

Vijf jaar na de ramp hebben de slachtoffers en hun familie nog veel vragen. Al van in het begin verliep de communicatie erg moeilijk, zeggen ze. "Wij hebben het gevoel dat het een doofpotoperatie is. Het is misschien niet waar, maar het geeft wel dat gevoel door de manier waarop ze gecommuniceerd hebben en niet gecommuniceerd hebben vooral", zegt Jacqueline's dochter Ira Lina Piscador.

Video player inladen ...

Volgens Jacqueline en haar familie is het tot vandaag nog steeds niet duidelijk welk gevaar er nog is voor hun gezondheid. Volgens hen blijft de communicatie daarover erg vraag. "We willen ook dat de bloedstalen die bij ons zijn afgenomen worden geanalyseerd. Want tot vandaag hebben we daar nog steeds geen resultaten van", zegt Ira Lina Piscador.

Ook op een schadevergoeding of een kostenvergoeding heeft de familie geen zicht. "Mijn facturen van het ziekenhuis hebben ze nooit of nooit betaald. En het zijn zware kosten. Het heeft verschrikkelijk veel geld gekost", zegt Jacqueline De Schaepmeester.

Video player inladen ...

Oost-Vlaams gouverneur Briers: "Een rampenfonds oprichten zou een goede zaak zijn"

Jan Briers, gouverneur van Oost-Vlaanderen, vindt dat er wel goed gecommuniceerd is: “We doen ons uiterste best. We hebben info-avonden georganiseerd tot meer dan een jaar na de ramp, tot er bijna niemand meer kwam. Zelfs nu staat er nog informatie over het strafonderzoek en het financiële aspect in een nieuwsbrief”. Voor Briers gaat het over enkelingen die misnoegd zijn: “Ik denk dat er duizenden Wetteraars zijn die tevreden zijn”.

Gisteren kreeg de inwoners van Wetteren een nieuwsbrief in de bus met informatie over de treinramp.

Over het medische aspect is er volgens Briers ook duidelijkheid: “Van bij de start zeiden alle medische deskundigen dat er geen gevaar was voor de gezondheid, met een paar uitzonderingen. En die uitzonderingen gaat de pers dan interviewen. We doen onderzoeken, maar we vinden tot nu toe nergens dat acrylonitril een schadelijk effect heeft. Er is wel wat verwarring geweest rond de bloedstalen. Maar langs de andere kant heeft Volksgezondheid bevestigd dat een zo korte blootstelling geen gevolgen kan hebben”.

Over de nog altijd niet vergoede schade van de slachtoffers zegt Briers dat geprobeerd is met de verzekeringsmaatschappijen een akkoord te sluiten: “We hebben met 17 maatschappijen geprobeerd een fonds te creeëren. Eén maatschappij wilde niet meedoen, dus het is er nooit gekomen. Daarna hebben we de overheid ook om een rampenfonds gevraagd, maar tevergeefs. Ik zou het nog altijd een goede zaak vinden dat er zo’n fonds komt om mensen bij te staan zolang het gerechtelijk onderzoek loopt”. 

Video player inladen ...

Volgens het parket duurde het onderzoek lang omdat er bijkomende onderzoeksdaden zijn gevraagd. Dat onderzoek is nu wel afgerond. Het parket zal nu een eindvordering opstellen. Eerder kwam het parket al tot de conclusie dat de ramp volledig te wijten is aan de machinist van de goederentrein, onder meer omdat hij te snel reed. Maar omdat de machinist twee jaar na de ramp overleed, is de kans groot dat er nooit een strafproces komt.