Studio 100 gaat animatieseries maken voor de Chinese markt

Het Vlaamse entertainmentbedrijf Studio 100 gaat nu ook in China tekenfilms maken. Dat schrijft De Tijd. Het bedrijf heeft plannen voor drie animatieseries en voert gesprekken over samenwerking met lokale producenten.

Wat de formats precies inhouden en wanneer ze zullen verschijnen, is nog niet duidelijk. Studio 100 is in maart wel al naar Beijing getrokken om te spreken met lokale producenten. Het gaat om nieuwe producties, niet met bekende figuurtjes als Maya De Bij of Bumba. "We zijn volop in opstart", luidt het.

De Chinese plannen zijn een uitloper van de overname van het Amerikaanse animatiebedrijf Little Airplane Productions eind 2017. Aan het hoofd van dat bedrijf staat Josh Selig, die naam heeft gemaakt als schrijver en producer bij "Sesamstraat" en die ervaring heeft met de Chinese markt. Little Airplane Productions heeft al producties gemaakt die te zien zijn in China, zoals de kinderserie "Super wings". 

De nieuwe producties zullen in de eerste plaats gericht zijn op  de Chinese markt, maar ze moeten ook internationaal verkocht kunnen worden. Mogelijk zullen ze dus ook hier te bekijken zijn.

Bourlon: "Chinezen willen graag zelf iets maken en verspreiden"

Samenwerken met Chinese bedrijven is voor beide partijen een goeie zaak, zegt Hans Bourlon, CEO van Studio 100. "Het produceren vanuit China zelf is een natte droom van de Chinezen waarop wij willen inspelen. Want in de tekenfilmsector worden Chinese studio’s vaak alleen gebruikt om af te werken wat in Europa of de VS bedacht is. Zelf cultureel iets maken en dat verspreiden in de wereld is iets wat zij naar streven. Wij kunnen daarbij helpen met onze expertise."

Het produceren vanuit China zelf is een natte droom van de Chinezen waarop wij willen inspelen

Hans Bourlon, CEO Studio 100

Een aantal bestaande series uit de portfolio van Studio 100 worden al aangeboden in China en andere Aziatische landen, maar Chinese producties hebben wel een culturele eigenheid. "Chinese tekenfilms die daar populair zijn, zouden het moeilijk hebben bij ons om aan te slaan", zegt Bourlon.

"Dat heeft te maken met de toon die erin zit, een wat vreemde mengeling van humor en agressie die typisch is voor hen, maar ook met nog veel andere dingen. Maar het is wel de bedoeling om wat wij maken in coproductie met de Chinese firma's, in Europa en de rest van de wereld te verspreiden."

Studio 100 heeft een uitstekend jaar achter de rug. Het bedrijf boekte in 2017 een omzet van 176,2 miljoen euro, een groei van bijna 10 procent en een evenaring van het record uit 2014. Dat was toen te danken aan het succes van de musical "14-18". Bij de internationale media-activiteiten was er vorig jaar een verdubbeling van de omzet.

Beluister het gesprek met Hans Bourlon in "De ochtend":