Andrew Keen: "Facebook kan niet langer gratis blijven"

Facebook kan niet gratis blijven en Europa moet het voortouw nemen om onze data te beschermen. Daar is de Britse technologie- en socialemediacriticus Andrew Keen heel duidelijk over in een gesprek met VRT NWS. Onze technologie expert Loutfi Belghmidi sprak hem voor zijn lezing op het and&-festival in Leuven.

Keen was in de jaren 90 zelf technologie-ondernemer. Hij richtte toen de start-up Audiocafe.com op, maar ging failliet in de dotcomcrisis. Nu is hij een veelgevraagde spreker op conferenties. Met: "#Digital Vertigo", "The internet is not the answer", en "How to fix the future" schreef hij verschillende boeken over onze relatie met technologie en het internet. 

Hij ontpopte zich zo tot een belangrijk criticus van Sillicon Valley. Hij wordt weleens de "Antichrist of Silicon Valley" genoemd. Als Keen spreekt, wordt naar hem geluisterd. 

"Facebook kan niet gratis blijven"

Over Facebook is Keen heel duidelijk. De sociale media gigant is te groot geworden en CEO Zuckerberg doet zijn werk niet goed genoeg. Moet Zuckerberg dan een stap opzij zetten? Zo ver wil Keen niet gaan. "Maar hij gelooft te fel zijn eigen verhaal. Meer nog. Zuckerberg is te machtig geworden."

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Keen vindt ook dat het model van Facebook niet meer werkt. Facebook en andere technolgiebedrijven hebben te veel van ons -de gebruikers- het product gemaakt. Wij gebruiken die diensten gratis en in ruil daarvoor geven we heel wat data vrij. Data die dan verkocht wordt aan adverteerders. Een situatie die volgens Keen niet langer houdbaar is. "Mensen zullen op termijn moeten betalen om op Facebook te zitten", zegt hij. "Alleen op die manier kunnen we onze privacy beschermen."

Europa innoveert door gepaste regulering

Volgens Keen speelt Europa een belangrijke rol. Meer nog: de EU innoveert door het voortouw te nemen op vlak van privacy. De komst van het Algemene Vordering Gegevensbescherming (AVG) die onze data moeten beschermen, toont aan dat de grote technologiebedrijven geen vrij spel krijgen in Europa.

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Een voorbeeld hiervan is het werk van Europees Commissaris van Mededinging, Margretha Vestager. Zij dingt er niet voor terug om de grote technologiebedrijven op het matje te roepen. Denk maar aan de gigantische boete van 2,4 miljard euro die ze aan Google opgelegde omdat het de eigen zoekresultaten bevoordeelde.

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Silicon Valley is niet meer wat het was

Keen was al techondernemer lang voor de komst van Facebook. Hij heeft de evolutie van dichtbij gezien. Volgens hem zijn er beloftes gemaakt die niet gehouden zijn. "Het internet ging mensen dichterbij brengen en alles democratiseren, maar in de plaats daarvan krijgen we inbreuken van onze privacy en grote technologiebedrijven die aan niemand verantwoording moeten afleggen."

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Bovendien wordt er heel wat onbetrouwbare content gecreëerd en massaal verspreid via Facebook.

Lees verder onder de video

Video player inladen ...

Zijn technologiebedrijven zoals Apple, Amazon of Google te groot geworden? "De meest waardevolle bedrijven ter wereld zijn technologiebedrijven. Dus ja ze zijn groot. Zijn ze te groot? Dit is de vraag die we ons moeten stellen. Feit is wel dat deze huidige crisis rond Facebook een opportuniteit biedt: het publiek is wakker geworden."