Video player inladen ...

Expert spoorveiligheid na treinramp Wetteren: "Belgische spoorwegen nog altijd onveilig"

Volgens Patrick Lafontaine, een expert rond spoorveiligheid, zijn de spoorwegen in ons land nog steeds onveilig. Dat zei hij in De Ochtend op Radio 1. Vandaag is het exact 5 jaar geleden dat bij Wetteren een goederentrein met giftige stoffen ontspoorde.

De treinramp in Wetteren 5 jaar geleden was te wijten aan de machinist, zo concludeerde het parket eerder al. Hij reed te snel over een wissel, en zo ontspoorde de trein.

Er bestaat een systeem dat automatisch kan ingrijpen als de treinbestuurder een fout maakt, door bijvoorbeeld te snel te rijden. "Maar vandaag is dat systeem nog maar gedeeltelijk ingevoerd op het spoorwegennet", zo zegt Patrick Lafontaine, expert rond spoorveilgheid.

Lafontaine was ook één van de experts die was op getrommeld voor de bijzondere kamercommissie na de treinramp in Buizingen van 2010. "Toen was één van de conclusies dat ons spoorwegennet slecht beveiligd is, en dat zo'n systeem over heel ons land moest worden ingevoerd", zegt Lafontaine.

Na Wetteren zijn er nog zware spoorwegongevallen gebeurd. Het veiligheidssysteem had er écht al moeten zijn.

Patrick Lafontaine, expert spoorwegveiligheid

"Maar dat is dus nog niet gebeurd en dat is een zeer jammere zaak. Want na de treinramp in Wetteren zijn nog een aantal zware spoorwegongevallen gebeurd. In 2016 reed in Wallonië een reizigerstrein op een goederentrein, waarbij drie doden vielen. En vorig gebeurde in Leuven iets gelijkaardigs als in Wetteren: een passagierstrein ontspoorde omdat de machinist te snel reed over een wissel. Het systeem had er dus echt al moeten zijn."

In onze buurlanden is het systeem al tientallen jaren geleden ingevoerd

Patrick Lafontaine, expert spoorwegveiligheid

Waarom is het systeem er nog niet overal? "De Belgische spoorwegen zijn er gewoon veel te laat mee begonnen", zegt Lafontaine. "Pas na de treinramp in Buizingen zijn we gestart, terwijl onze buurlanden zo'n systeem al tientallen jaren geleden hebben ingevoerd. Het is natuurlijk erg complex om zoiets in te bouwen. Dat kan je niet inhalen op een paar jaar."

Na het ongeluk in Wetteren reageerde Lafontaine nog dat het niet de vraag is of maar wel wanneer de ramp in Wetteren een opvolger krijgt.  "En tot vandaag blijf ik bij die uitspraak. Zolang het systeem niet algemeen operationeel is, blijft het risico bestaan", zegt Lafontaine.

De NMBS mikt op 2023 om het veiligheidsysteem over heel het land uit te bouwen.