Weg met voedselverspilling: tien tips om minder eten in de vuilnisbak te kieperen

Elk jaar gooien we in Vlaanderen per persoon 25 kilogram eetbaar voedsel weg, zowat 160.000 ton is dat. Vooral brood en banket, groenten en fruit belanden in onze vuilnisbak. Nochtans kunnen we als consument zelf veel doen om die verspilling te beperken. We zetten enkele eenvoudige tips op een rij.

Jaarlijks gaat een derde van het totale voedselaanbod verloren, voor België wordt dat geschat op 3,6 miljoen ton per jaar. We verliezen voedsel in de volledige keten, van productie tot en met supermarkten. Maar de grootste voedselverspillers zijn wij consumenten zelf.

In Vlaanderen kiepen we per persoon per jaar 25 kg eetbaar voedsel weg. Dat is een verlies van zo’n 160.000 ton voeding. De producten die we het meest weggooien: brood en banket (23 procent), groenten (20 procent) en fruit (29 procent).

Wat kunnen we zelf doen om die voedselverspilling tegen te gaan?

1. Koop niet te veel, koop bewust

Dan hoef je het ook niet weg te gooien. Een boodschappenlijstje maken kan daarbij helpen. Weten hoeveel je van elk product nodig hebt, ook. Bijvoorbeeld: per persoon eten we ongeveer 100 gram pasta per gerecht. Per persoon eten we tussen 3 en 5 aardappelen per gerecht.

2. Winkel nooit met een lege maag

Bewust winkelen gaat het best als je net gegeten hebt. Want mensen die honger (of goesting) hebben, kopen meer.  

3. Koop verse seizoensproducten

Producten tegen een voordelige prijs zijn meestal verse seizoensproducten omdat ze op dat moment nu eenmaal meer beschikbaar zijn. Ze komen ook vaak vers van het veld, waardoor de kans op verspilling bij de boer, veiling of distributeur kleiner is.

4. Let op de houdbaarheidsdatum

Er is een verschil tussen te gebruiken tot en ten minste houdbaar tot.

  • "Te gebruiken tot" is dwingend: na deze datum eet je het product best niet meer omdat dat je gezondheid in gevaar kan brengen, bijvoorbeeld.
  • "Ten minste houdbaar tot" garandeert dat het product tot die datum zijn kwaliteit behoudt. Na die datum kan geur-, kleur-, smaakverlies optreden, maar het product is nog lang daarna perfect eetbaar, zonder kwalijke gevolgen voor je lichaam.

5. Bewaar de restjes van je bereide eten

Bewaar restanten van je maaltijden goed afgekoeld, in een afgesloten (glazen, porseleinen, metalen...) doos met deksel in de koelkast. Zo blijft het goed om de dag nadien nog te eten.  

6. Vries in

Je kan veel meer producten bewaren in je diepvries dan je denkt. (Over)rijpe bananen bijvoorbeeld. Uit de vriezer kan je ze pureren tot een gezond bananenijsje. Of je kan er een smoothie mee maken door ze te mixen, met (appel)sap en rode vruchten bijvoorbeeld. Je kan ook de houdbaarheid van groenten verlengen door ze kort te stomen tot ze licht gaar zijn om nadien afgekoeld in te vriezen.

7. Verwerk etensresten creatief

Oud brood bijvoorbeeld. Je kan er gewonnen/verloren brood mee maken. Of broodpudding. Of croutons.

8. Gebruik je koelkast efficiënt

Ingesteld op 4° C en op de juiste plaats, dan blijft het voedsel langer goed. Rauwkost leg je best onder in de koelkast, daar is het het koudst. Bereide gerechten in het midden, charcuterie bovenin.

Tips nodig? Kijk bijvoorbeeld op deze tekening van het Voedingscentrum in Nederland.

9. Bewaar niet alles in de koelkast

Deze groente- en fruitsoorten worden vaak onterecht in de koelkast gelegd maar zijn langer houdbaar als je ze in een voorraadkast legt: komkommer, tomaat, aubergine, paprika, courgette en wintergroenten zoals wortel en ajuin. Daar blijven ze langer goed dan in de koelkast. Hetzelfde geldt voor sinaasappelen, mandarijnen, citroenen, avocado.  

10. Laat je ondersteunen door apps

Op de blog Empty The Fridge vind je vele suggesties voor apps waarmee je je maaltijden beter kunt plannen, of voedseloverschotten die je zelf bij buren kan halen of kan aanbieden. Of restaurants die hun restmaaltijden voor de helft van de prijs wegdoen, zoals de Deense app Toogoodtogo.