Video player inladen ...

Piloten Brussels Airlines willen vanaf 11 mei staken

De vakbonden bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines willen vanaf vrijdag 11 mei staken. Daarmee komt het sociaal overleg tussen bonden en directie op scherp te staan. 

Het rommelt al maanden bij de piloten van Brussels Airlines. Begin dit jaar voerden ze al een aantal weken stiptheidsacties. Er werd later aan de gate vertrokken op Brussels Airport, vliegtuigen taxieden via een omweg naar de startbaan en er werd hoger én sneller gevlogen. Om de verloren tijd aan de grond in te halen en om meer brandstof te verbruiken. Allemaal acties die een duidelijk signaal naar de directie moesten sturen dat de piloten er stilaan genoeg van hadden.

De klachten zijn divers: van de vraag naar meer loon, tot een betere balans tussen werk en privéleven en duidelijkheid rond het pensioen. De pensioenleeftijd in België ligt nu vast op 67, maar piloten verliezen hun medische licentie op 65. Langer aan de slag blijven, aan de grond, zien velen niet zitten en dus klinkt al maanden de roep naar meer duidelijkheid rond het pensioen.  

Filip Lemberechts, van de liberale vakbond ACLVB zat mee aan de onderhandelingstafel: "We hebben de voorbije weken op een aantal vlakken wel vooruitgang gemaakt.  Maar dat is duidelijk onvoldoende. Ik denk dat men hier een heel duidelijk en sterk signaal geeft vandaag."

Op weg naar staking?

De directie heeft de voorbije dagen een uitgebreid voorstel op tafel gelegd dat de bonden aan de piloten hebben voorgelegd.  In het voorstel zat een nieuw salarispakket dat hoger ligt dan nu en met de belofte om het ook te verhogen mocht er in 2020 géén groei zijn. Verder heeft de directie toegevingen gedaan om het evenwicht tussen werk en privéleven te verbeteren, maar de voorstellen werden zeer lauw onthaald.

Ongeveer 92% van de piloten heeft deze voormiddag het voorstel verworpen. (420 van de 530 piloten hebben een stem uitgebracht.) Maar liefst 80% van de piloten zegt bereid te zijn tot stakingsacties. De vakbonden hebben daarom rond de middag een stakingsaanzegging naar het management van Brussels Airlines verstuurd. 

Als bijkomend overleg de komende week niets oplevert dan zal er mogelijk vanaf volgend weekend gestaakt worden. 

"Piloten zijn natuurlijk ook intelligente mensen, ik denk niet dat ze de reizigers tijdens het Hemelvaartweekend zullen willen treffen, als er gestaakt wordt, zal het waarschijnlijk na het weekend zijn." zegt Paul Buekenhout, van de Christelijke vakbond.

Wij blijven garanderen dat er carrièremogelijkheden zijn voor de piloten, zelfs wanneer Brussels Airlines niet groeit. Al hopen we dat die groei er wel zal zijn.

Kim Daenen, Brussels Airlines

Geen cadeau voor nieuwe CEO

Christina Foerster, sinds 1 april de nieuwe CEO van Brussels Airlines, krijgt zo meteen haar eerste crisis voorgeschoteld. Zij moet de maatschappij de komende maanden klaarstomen voor de toekomst en verder integreren binnen de Eurowingsgroep (het dochterbedrijf van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, die volledig eigenaar is van Brussels Airlines).

Ook over die verdere integratie maken veel piloten zich ongerust. Ze maken zich zorgen over de toekomst van de maatschappij en zijn niet zeker dat ze nog verdere carrièrekansen zullen krijgen in Brussel. De directie hamert er nochtans al weken op dat ze een verdere groei in Brussel nastreven en dat die bekommernissen begrijpelijk maar onterecht zijn.

Maandag zitten vakbonden en directie opnieuw rond de tafel. In de wandelgangen valt te horen dat een staking onafwendbaar lijkt, maar dat er toch alles aan zal gedaan worden om het nog te voorkomen.

Video player inladen ...