Duurdere postzegels, minder rode brievenbussen en postbezorging om de twee dagen: dit onderzoekt Bpost

Bpost onderzoekt of het meer geld kan vragen als mensen een brief in één dag geleverd willen. Dat zegt Koen Van Gerven, de CEO van Bpost, in de kranten De Tijd en De Morgen. Voor brieven die minder dringend zijn, zouden dan andere prijzen gelden.

Doordat er almaar minder brieven verstuurd worden, verliest Bpost zowat 90 miljoen euro inkomsten per jaar, legt woordvoerster Barbara Van Speybroeck uit. "Dus wij moeten op zoek gaan naar andere distributiemodellen om beter te beantwoorden aan de verwachtingen van de klant. Een pakje wil een klant zo snel mogelijk ontvangen, een brief niet per se. Vandaar zijn we erover aan het nadenken of we ons aanbod moeten differentiëren."

"Het zal inderdaad een gedifferentieerde prijs zijn", zegt Bpost-topman Koen Van Gerven daarover in De Tijd. In De Morgen spreekt hij onomwonden over "het verhogen van de prijs van postzegels". 

Elke dag maar 1 kant van de straat?

Tot 2007 waren er duurdere priorzegels voor een snellere levering. Dat lijkt ook nu een denkpiste. "Dan zou een brief een dag, twee dagen of drie dagen na het versturen kunnen aankomen", zegt Van Speybroeck. "Met andere woorden: je kan nog steeds een brief versturen die een dag later aankomt. Maar je zou eventueel aan een andere prijs een brief kunnen sturen die twee dagen later arriveert."

Bpost-CEO Koen Van Gerven. Laurie Dieffembacq

"Dezelfde service blijft", benadrukt Van Gerven in De Tijd. "We gaan niet zoals de Nederlanders doen, waar de bedeling op maandag is geschrapt. Hoe we het dan wel gaan doen? Kijk naar Denemarken, waar elke dag nog maar één kant van de straat beleverd wordt. Enkel voor wie een levering in één dag wil en meer betaalt, steken de postbodes de straat over. Maar er zijn nog andere modellen."

Snoeien in de rode brievenbussen

In hetzelfde interview suggereert hij om het aantal rode brievenbussen, waarin mensen post kunnen afleveren, te verminderen. Nu zijn er ruim 13.000 rode brievenbussen. In ongeveer 1.000 daarvan zouden niet meer dan drie of vier brieven per dag zitten. 

"We moeten durven denken aan een hertekening van dat model", bevestigt Van Speybroeck, "maar dat is nog niet voor vandaag. Dat hangt af van hoe de briefwisseling verder daalt. Het is een plan, we zijn het aan het bekijken. En dat moet ook, gezien de huidige realiteit."

Het beursgenoteerde Bpost publiceerde vorige donderdag zwakke kwartaalcijfers, onder meer als gevolg van de snelle daling van de brievenpost en de moeilijke overname van het Amerikaanse e-commercebedrijf Radial. Het bedrijf verloor in zes weken bijna 2,4 miljard euro aan beurswaarde.