Nestlé betaalt ruim 7 miljard dollar om Starbucks-producten te mogen verkopen

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft de rechten gekocht om een reeks producten van Starbucks wereldwijd te mogen verkopen buiten de koffiewinkels van de Amerikaanse keten. De Zwitsers betalen er 7,15 miljard dollar (6 miljard euro) voor.

Nestlé zal bijvoorbeeld capsules met het Starbucks-logo erop kunnen verkopen voor zijn eigen Nespresso- en Nescafé-koffiemachines. Maar Nestlé mag ook niet alles aanbieden. De deal behelst alleen verpakte producten, dus niet de ready-to-drink en de producten die verkocht worden in de Starbucks-koffieshops.

Starbucks-topman Kevin Johnson is euforisch: “Dankzij deze wereldwijde koffie-alliantie zullen we de Starbucks-ervaring tot in de huizen van miljoenen mensen over de hele wereld kunnen brengen, via het bereik en de reputatie van Nestlé."

Ook Nestlé-topman Mark Schneider is in de wolken: “Deze transactie betekent een belangrijke stap voor onze koffie-afdeling, een van de snelst groeiende activiteiten van het bedrijf. Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we drie iconische merken in de wereld van de koffie samen."

Ongeveer 500 werknemers van Starbucks stappen over naar Nestlé. De samenwerkingsoperatie zou tegen het einde van het jaar rond moeten zijn.