Jongeren winnen 20.000 euro om nieuwe app duaal leren te ontwikkelen

In het Vlaams Parlement zijn een vijftal apps bekroond die het duaal leren, dat wil zeggen deels leren in de klas en deels op de werkvloer, willen verbeteren. De wedstrijd werd georganiseerd door Syntra Vlaanderen, het Agentschap voor Ondernemersvorming.  

Het agentschap liet leerlingen, leerkrachten en bedrijven samenwerken om nieuwe ideeën voor apps naar voor te brengen. Deze drie jongeren (foto hierboven) zitten in het zevende jaar business-support van het Heilig Hartcollege in Heist-op-den-Berg. Ze ontwierpen een app die leerlingen en bedrijven samenbrengt in het zoeken naar een geschikte werkplek.

Paul Van Hool (19 jaar), Roel Lemmens (19 jaar) en Jordy De Clerck ( 18 jaar) hebben zelf al heel wat stages achter de rug. Daarom kwamen ze op het idee om ratings in de app op te nemen. Jongeren kunnen de werkplekken waar ze stage liepen, een beoordeling geven of er een recensie over schrijven.

Zo krijgen de bedrijven feedback over hun werkplekken, maar tegelijk kunnen jongeren die op zoek zijn naar een stageplek,  meteen zien of dit het bedrijf is waar ze willen leren op de werkvloer.  

Noah Verstraete (20 jaar), Lina Maes  (21 jaar) en Arnout Bangels ( 21 jaar) hebben zelf een jaar aan duaal leren gedaan bij chemiereus BASF in Antwerpen. Ze werken er nu als chemisch procesoperator.

Tijdens het leren op de werkvloer kwam er een hele papieren rompslomp bij, die ze nu met een app willen opvangen.  

De app heeft ook een chatfunctie ( zie foto hierboven) die de communicatie tussen mentor en stagiaire, die nu hoofdzakelijk via mail gebeurde, moet vergemakkelijken.  

Vlaams minister van onderwijs, Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van werk, Philippe Muyters (N-VA)  mochten de prijzen aan de jongeren uitreiken. De 5 winnaars kregen telkens een geldprijs van 20.000 euro en ondersteuning van ICT-bedrijven om de apps verder te ontwikkelen.