Video player inladen ...

Landen op het strand in Knokke-Heist

Van 14 tot 17 juni zullen naar schatting 150 vliegtuigen landen en opstijgen op het strand van Knokke-Heist. Het gaat over de eerste wedstrijd STOL-vliegen op zand. STOL staat voor Short Take Off and Landing. Vliegtuigen moeten zo dicht mogelijk achter een landingslijn de grond raken en dan zeer snel remmen. Ook bij het opstijgen wordt gemeten hoeveel meter ze nodig hebben. De twee samengetelde resultaten (precisie en lengte van de landing en afstand bij het opstijgen) zullen de eindstand bepalen. Het evenement is vandaag voorgesteld op de luchthaven Kortrijk-Wevelgem en de STOL-techniek werd er ook gedemonstreerd.

In Knokke was er tot 1960 een vliegveld, maar dat werd opgedoekt. De moeder van burgemeester Lippens was er één van de eerste vrouwelijke piloten van ons land. Dat er nu weer een luchtvaartinitiatief komt, is dus niet helemaal toevallig. Landen op zand is geen uitzondering, veel speciaal ontworpen toestellen kunnen het, om te kunnen werken in onherbergzaam gebied. Landen kan ook op ijsvlaktes, grasveldjes of op alles wat enigszins effen is. Ook de STOL-competitie is niet uitzonderlijk. Het speciale aan dit evenement in Knokke-Heist is dat de twee komende zomer samengebracht worden. De demonstratie op een echte landingspiste, in Kortrijk-Wevelgem, verliep alvast perfect.

Video player inladen ...

"Niet vaak mogelijk in België"

Opstijgen en landen op korte 'vliegvelden' of vlaktes die ervoor moeten doorgaan, doen piloten vaak niet voor de fun. Het is soms de enige optie om op een plaats te geraken. De piloten die komende maand zullen deelnemen aan de wedstrijd in Knokke-Heist, hebben dan ook ervaring.

Video player inladen ...

Laag risico

Landen op het strand van Knokke-Heist klinkt misschien waanzinnig, maar kenners zeggen dat het relatief eenvoudig kan. Als je een geschikt vliegtuig hebt, tenminste. De toestellen die zullen deelnemen zijn gebouwd om die korte landingen te maken. Er zullen trouwens heel wat oldtimers meevliegen, dat op zich zal voor nostalgici de moeite zijn. Bovendien zullen ze erg traag (moeten) vliegen, om de remafstand na de landing kort te houden. En dan is het balanceren tussen zo traag mogelijk om een goede prestatie neer te zetten, maar toch snel genoeg om geen draagkracht te verliezen en uit de lucht te vallen. De organisator zegt dat hij geen grote problemen verwacht.

Video player inladen ...

Meer info over de Zoute Air Trophy vindt u hier.