Video player inladen ...

Waarom één rijstrook minder in de Kennedytunnel leidt tot monsterfiles

Wie vanmorgen van Gent naar Antwerpen wilde is mogelijk uren onderweg geweest. Door dringende herstellingswerken aan de Kennedytunnel stonden er kilometerlange files. Nochtans was maar één van de drie rijstroken dicht, hoe komt het dan dat dit genoeg blijkt voor doffe verkeersellende? "Ons systeem zit aan zijn grenzen", zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters.

De Kennedytunnel is een beetje de achillespees van het Vlaamse wegennet. Vergelijk het met de noord-zuidverbinding met de treinen in Brussel. Loopt daar iets fout, dan loopt alles in de soep. "De capaciteit van het autoverkeer zit aan de limiet", zegt Peeters. "Bij het minste incident zoals een ongeval of zoals in de Kennedytunnel spoedherstellingen zijn er grote gevolgen."

Hoe kunnen we dat voorkomen?

Hoe kunnen we voorkomen dat bij het minste incident er ellenlange files ontstaan? "We moeten eerst en vooral de keuze maken of we de verplaatsing al dan niet doen", zegt Peeters. Thuiswerken kan een optie zijn in sommige bedrijven bijvoorbeeld. "Als je toch de verplaatsing maakt, doe het dan eventueel met een alternatief voor de auto." Denk aan de fiets voor wie niet ver van het werk woont of het openbaar vervoer voor langere afstanden.

De gemiddelde bezetting van de auto's tijdens de ochtendspits is 1,1 personen

Wie toch voor de auto kiest, doet dat best zo efficiënt mogelijk. "De gemiddelde bezetting van de auto's tijdens de ochtendspits is 1,1 personen", zegt Peeters. "In de meeste auto's kunnen 5 mensen zitten. We gebruiken dus al snel 80 procent van de beschikbare capaciteit in de auto's niet. We moeten meer kiezen voor carpooling en carsharing."

Die verandering is echter niet altijd evident. "De mens is een gewoontedier", zegt de mobiliteitsexpert. "Reden te meer dus om de maatschappelijk best aangewezen vervoerswijze zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat doe je niet door bijvoorbeeld parkeerplaatsen voor de deur te voorzien en geen bewaakte fietsenstallingen aan het station. Heel ons systeem is gefocust op de auto."

Ook de alternatieven moeten voldoende worden uitgebouwd. "De NMBS is bijvoorbeeld nu vooral gefocust op het brengen van mensen van A naar B, maar anno 2018 wordt meer verwacht. Mensen willen bijvoorbeeld een zitplaats hebben en een degelijke aansluiting op andere vervoersmodi."