Video player inladen ...

VS neemt zware economische sancties tegen Iran: wat houden ze in? En wat zijn de gevolgen?

Nu de Verenigde Staten uit het Iran-akkoord zijn gestapt, komen er (opnieuw) zware economische sancties tegen het land. Binnen dit en 180 dagen moet de volledige handel met Iran worden lamgelegd, zo besliste de Amerikaanse president Donald Trump. Maar wat houden de sancties precies in? 

Wat verwacht werd, gebeurde gisteren: de Amerikaanse president Trump trekt zijn land terug uit het Iran-akkoord, de deal die moest verhinderen dat Iran zich ontwikkelde tot een nucleaire mogendheid. Maar Trump is niet overtuigd van het akkoord dat zijn voorganger - samen met heel wat andere landen - in 2015 ondertekende.

Samen met de beslissing om uit het akkoord te stappen, komen er ook opnieuw economische sancties tegen Iran. Tegen alle verwachtingen in voert hij álle economische sancties weer in, die tot 2015 - de ondertekening van het akkoord - golden. "Het gaat om de strengst mogelijke sancties", zo zei Trump gisteren.

90 of 180 dagen

Concreet krijgen Amerikaanse bedrijven en overheden wel even de tijd om de sancties door te voeren. Zo moet pas binnen de 90 dagen de handel in goud, staal, aluminium en kolen worden stilgelegd. Tegen dan moet ook de volledige financiële handel met het land stoppen.

Nog eens 90 dagen later - tegen begin november, dus - moeten de sancties in de olie-, energie- en scheepvaartsector ingaan. 

En hoewel Europa - net als Rusland en China - achter het akkoord blijven staan, zouden de sancties ook gevolgen kunnen hebben voor niet-Amerikaanse bedrijven. Uiteraard kunnen de Verenigde Staten andere landen niet verbieden om handel te drijven met Iran, maar wanneer het om grote contracten gaat - denk aan vliegtuigen - is er vroeg of laat een Amerikaanse schakel - een bank of een verzekeringsmaatschappij - in het spel. En dan wordt het moeilijk. 

Vliegtuigen

Bedrijven die getroffen zouden kunnen worden door de sancties zijn onder meer de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing, de Europese sectorgenoot Airbus, het Amerikaanse elektronicaconcern General Electrics, de Franse autobouwer Peugeot, de Frans-Japanse automaker Renault-Nissan en de Franse oliemaatschappij Total.

Trumps beslissing kan vooral de luchtvaartmaatschappijen zuur opbreken. Zo sloot Boeing in december 2016 nog een contract ter waarde van 16,6 miljard dollar af met luchtvaartmaatschappij Iran Air en een andere overeenkomst van 3 miljard dollar met de maatschappij Aseman. Airbus heeft voor 10 miljard dollar aan openstaande contracten in Iran.