Keuken restaurant in Halle brandt uit, kan niet openen op moederdag

In Halle is kort voor de middag brand uitgebroken in de keuken van restaurant 't Soethuys aan de Grote Markt. De brand bleef beperkt door de keuken, maar door de rook is heel het restaurant zeker tot na het weekend onbruikbaar. Een opdoffer, net nu alles volgeboekt was voor moederdag.

"We hadden net de mise en place gedaan voor de lunch", vertelt mede-eigenaar Christophe Willaert. Toen brak plots brand uit in de frietketel. "Alles ging vliegensvlug. Ik heb samen met mijn vennoot nog alles geprobeerd. Zo heb ik een branddeken over de ketel willen trekken en ook een brandblusser leeggespoten. We zijn tot het laatste nippertje tot in de keuken gebleven, maar toen zijn we moeten vluchten. Gelukkig had ik gas en elektriciteit al afgesloten en hebben we de branddeur achter ons dichtgetrokken." Intussen was ook de brandweer ter plaatse en die kon het vuur snel doven.

Rookschade

Maar intussen was het kwaad geschied. "Heel het restaurant zat onder een dikke zwarte rook. En door het afzetten van de elektriciteit zijn ook alle eetwaren die in de koelkasten en de diepvries zaten onbruikbaar geworden," vertelt Christophe aangedaan. "Maar gelukkig zijn we op tijd naar buiten gelopen en is er niemand gewond geraakt."

Moederdag

Er wacht Christophe nu nog een zware taak: het annuleren van de reservaties. "We waren voor dit weekend volgeboekt. En voor moederdag hadden we een speciaal menu samengesteld. Maar nu moet ik iedereen opbellen en de reservaties annuleren. Gelukkig noteer ik van elke klant een telefoonnummer. Zo kan ik iedereen bereiken." Restaurant 't Soethuys blijft door de brand zeker tot en met volgende week dinsdag gesloten.