Brussels Airlines: "Kom niet naar de luchthaven morgen, maar bel naar callcenter"

Brussels Airlines zet vandaag de maximale bezetting in op callcenters, om de passagiers die getroffen worden door de stakingsacties van morgen en woensdag zo goed mogelijk te kunnen bijstaan. Ook morgen wordt een maximale bezetting voorzien in de callcenters. Naar de luchthaven komen, heeft dan ook geen zin. 

Verspreid over maandag en woensdag worden er meer dan 400 vluchten van Brussels Airlines geschrapt, meer dan 63.000 passagiers worden daardoor getroffen. "We hebben de voorbije dagen zo'n 45.000 à 50.000 passagiers kunnen bereiken", zegt Kim Daenen van Brussels Airlines. Om de overige getroffen passagiers te bereiken, worden vandaag 5 callcenters ingezet. Ook morgen wordt in de callcenters een maximale beztting voorzien. "Het heeft dus geen zin om naar de luchthaven te komen", zegt Kim Daenen van Brussels Airlines. "Op de luchthaven kunnen we geen lange rijen aan omdat we iedereen net op die callcenters hebben ingezet. 

Op de luchthaven zelf hebben we geen capaciteit om wachtrijen reizigers te helpen. We hebben alles op alles gezet met de callcenters. 

Morgen ondernemen de betrokken partijen een nieuwe poging om het conflict met de piloten op te lossen. Het nieuwe voorstel van Brussels Airlines focust meer op de worklifebalance. De luchtvaartmaatschappij hoopt dan ook om morgen tot een oplossing te komen. Hoe dan ook zijn er woensdag geen vluchten. "De staking was aangekodingd voor maandag en woensdag. Je alarmeert daar 63.000 passagiers mee en als bedrijf moet je je verantwoordelijkehid nemen en moet je die vluchten annuleren. We kunnen die vluchten niet opnieuw inschakelen."

Naast de imagoschade is ook de financiële schade voor Brussels Airlines groot. Zo kost één stakingsdag al 4,7 miljoen euro.