Transporteconoom bezorgd: "Staking geeft Lufthansa alibi om terug te komen op autonomie Brussels Airlines"

De timing van de pilotenstaking van Brussels Airlines is slecht gekozen. Dat zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen in "De ochtend" op Radio 1. "Ik zou niet graag een stuk autonomie uit Brussel zien verdwijnen naar Düsseldorf of Frankfurt."

Al maanden voeren de piloten en de directie van Brussels Airlines moeilijke onderhandelingen, onder meer over het loon en een beter evenwicht tussen werk en privéleven. Maar bij gebrek aan een akkoord zijn die gesprekken uitgemond in twee stakingsdagen, vandaag en woensdag. In totaal zijn 500 vluchten geschrapt, 60.000 reizigers zijn getroffen.

Transporteconoom Eddy Van de Voorde zegt in "De ochtend" de onvrede van de piloten "voor een stuk" te begrijpen. "Er is waarschijnlijk een onevenwicht tussen werken en leven. En wat betreft het loon hebben de piloten een paar keer geen opslag genomen om het bedrijf te helpen groeien. Op een bepaald moment wordt dat te veel."

Alibi

Toch is hij geen voorstander van de staking. Met name de timing ervan vindt hij bijzonder slecht gekozen. "Net op een moment van overgang, waarop Lufthansa van 45 procent naar 100 procent controle gaat over Brussels Airlines. Op een moment waarop Lufthansa aankondigt dat het (lowcostmaatschappij, nvdr) Eurowings zeer belangrijk vindt, maar dat het toch een zeker autonomie wil geven aan Brussels Airlines."

Zowel de piloten, als de andere werknemers, als de directie hier in Brussel hebben er belang bij om zo snel mogelijk een akkoord te maken

Eddy Van de Voorde, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen

"Als je dan staakt, riskeer je een alibi aan de Duitsers te geven om terug te komen op die eerder gedane belofte", denkt Van de Voorde. "Ik zou niet graag een stuk autonomie uit Brussel zien verdwijnen naar Düsseldorf of Frankfurt."

Breder front

Oud-CD&V-staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe zei in "De zevende dag" al dat de piloten met vuur spelen. "Zij riskeren hun job niet, maar brengen wel die van het ander personeel in gevaar." 

Van de Voorde geeft Schouppe volmondig gelijk. "De piloten hadden op z'n minst beter moeten overleggen met het cabinepersoneel, want die hebben gelijkaardige problemen. In een volgende fase hadden ze dat ook moeten doen met het andere personeel en de administratie. Dan hadden ze waarschijnlijk een breder front gehad, iets makkelijker hun gelijk gehaald en ieder geval: geen geld verloren, zoals vandaag het geval is."

Argusogen

Brussels Airlines zegt zelf dat de staking het bedrijf 10,5 miljoen euro kost, de reputatieschade niet meergerekend. Van de Voorde zelf spreekt van een "vork van 8 à 10 miljoen euro verlies". "Vorig jaar werd er op een heel jaar 15 miljoen euro winst gemaakt. Dus vanuit Duitsland kijken ze met argusogen naar de evolutie van die cijfers. Zowel de piloten, als de andere werknemers, als de directie hier in Brussel hebben er belang bij om zo snel mogelijk een akkoord te maken."

Herbeluister hieronder het gesprek met Eddy Van de Voorde in "De ochtend":