BELGA/LALMAND

Eerste stap naar minimale dienstverlening bij De Lijn? Bonden spreken van "politieke zet"

Tijdens de nationale betoging morgen en de stakingsdagen nadien test vervoersmaatschappij De Lijn voor het eerst een vorm van minimale dienstverlening. Daarbij worden werkwillige chauffeurs gespreid ingezet op enkele prioritaire lijnen. De bonden zijn misnoegd.

Het worden moeilijke dagen voor de reizigers van De Lijn: morgen stappen heel wat vakbondsleden mee met de nationale betoging over de pensioenen in Brussel, vanaf donderdag tot zondag staken de socialistische en de liberale vakbond tegen de geplande herstructurering bij de vervoersmaatschappij.

De Lijn grijpt die gelegenheid aan om voor het eerst een systeem van "prioritaire lijnen" te testen. Daarbij worden chauffeurs die wel willen werken, gespreid ingezet op enkele prioritaire assen, zoals de buslijnen tussen grote steden en de kusttram. Hoeveel lijnen zullen worden bediend, hangt af van het aantal chauffeurs dat morgenochtend en morgenmiddag aan de slag gaat.

Wij zullen niet degenen zijn die Vlaanderen opdelen in tweederangsgebieden met tweederangsburgers, die al of niet openbaar vervoer verdienen

Rita Coeck, ACOD

De test lijkt op een opstap naar een systeem van minimale dienstverlening, zoals dat ook bij de NMBS is ingevoerd. Een kleine opstap weliswaar, want de werknemers op het spoor moeten nu 72 uur van tevoren melden of ze staken en reizigers moeten er 24 uur van tevoren geïnformeerd worden. Bij De Lijn wordt voorlopig nog gewoon de dag zelf gekeken naar wie er beschikbaar is.

Gevoelig

Dat neemt niet weg dat de aankondiging bijzonder slecht valt bij de vakbonden, omdat er bij De Lijn nog geen akkoord is tussen bonden en directie over een minimale dienstverlening. In die mate zelfs dat er na het persbericht van gisteravond bij De Lijn vanochtend niemand meer wilde communiceren "om geen olie op het vuur te gooien". 

Bij ACOD noemen ze de test "zuiver politiek". " Wij voeren geen discussie over welke lijn in Vlaanderen prioritair is", zegt Rita Coeck van ACOD/TBM. "Voor ons is élke lijn prioritair. Wij zijn voor maximale dienstverlening. Er moet net meer vervoersaanbod komen in Vlaanderen. Wij zullen niet degenen zijn die Vlaanderen opdelen in tweederangsgebieden met tweederangsburgers, die al of niet openbaar vervoer verdienen. Dat laten wij over aan de directie en de minister."

De Lijn scoort zo slecht bij de reiziger, dat ze eerst moet zien dat de dienstverlening behoorlijk verloopt tijdens de 364 andere dagen van het jaar

Rita Coeck, ACOD

De discussie moet voor haar niet over minimale dienstverlening gaan, wel over de dienstverlening tijdens de rest van het jaar. "De Lijn scoort zo slecht bij de reiziger, dat ze eerst moet zien dat de dienstverlening volgens het boekje verloopt tijdens de 364 andere dagen van het jaar. Daar gaat de staking nu net over."

Herbeluister hieronder het gesprek met Rita Coeck in "De ochtend":