Scheire Willem

EU stelt derde mobiliteitspakket voor

Er worden steeds meer voertuigen gekocht. Zo werden er alleen vorige maand al in de Europese Unie meer dan 1,3 miljoen nieuwe personenwagens gekocht. De Europese Commissie wil transport, en dan vooral de transportsector, beter reguleren en stelt daarom een derde mobiliteitspact voor.   

De transportsector speelt een grote rol in de EU met zo'n 11 miljoen Europeanen die werkzaam zijn in de sector. De grootste uitdagingen zijn de CO2 uitstoot en luchtvervuiling zo laag mogelijk houden en de vele accidenten beperken. De Commissie komt nu af met een vernieuwd voorstel om dit aan te pakken en zo de transportsector te moderniseren. Het vernieuwde mobiliteitspact focust zich op vier zaken.  

  • Veilige mobiliteit: de Commissie heeft een lijst voorzien met nieuwe beveiligingsfuncties zoals een geavanceerde noodrem, wat zo'n 10.500 levens zou kunnen redden op 10 jaar tijd. 
  • Schone mobiliteit: voor het eerst heeft de Commissie CO2-standaarden opgelegd voor zware voertuigen. Tegen 2025 zou de uitstoot 15% lager moeten zijn dan in 2019, en tegen 2030 tot 30% lager. 
  • Gedigitaliseerde mobiliteit: binnen 4 jaar wil de Commissie dat alle nieuwe voertuigen verbinding hebben met het internet. Dit zal vanaf 2019 ondersteund worden door gratis diensten met nauwkeurige digitale kaarten dankzij satellietgegevens van Galileo-diensten.
  • Geautomatiseerde mobiliteit: tegen 2022 wil de Commissie dat er zelfrijdende vrachtwagens op de autosnelwegen rijden en vuilniswagens aan lage snelheid in de stad. Tegen 2030 wil ze dat alle voertuigen geautomatiseerd zijn via ondersteunende systemen zoals cruise control.  In de steden wil ze dat 25% van alle voertuigen in de stad geautomatiseerd publiek transport is.

"Niet ambitieus genoeg"

Verschillende lidstaten hebben al laten weten dat ze het voorstel niet ambitieus genoeg vinden. Frankrijk wil verder gaan en ook al doelstellingen vastleggen voor 2050 om zo de inspanningen uit te breiden. In een open brief stellen de ministers van Ierland, Litouwen, Nederland en Luxemburg dat ze willen dat de CO2-standaarden 24% lager zijn tegen 2025 en 35-45% tegen 2030.

België heeft al laten weten dit ambitieuze voorstel van bovenstaande landen niet te steunen. Kathleen Van Brempt, Europees Parlementslid voor SP.A, is daar niet over te spreken: "Onbegrijpelijk voor een land dat zo al moeite heeft om haar klimaatdoelstellingen te halen."

Lidstaten veroordeeld voor slechte luchtkwaliteit

Juist vandaag, nu de Commissie initiatief neemt voor schone lucht voor de Europese burgers, heeft het Hof van Justitie verschillende lidstaten veroordeeld wegens het niet respecteren van de overeengekomen grenswaarden voor luchtkwaliteit.  Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk hebben onvoldoende maatregelen genomen om dit te realiseren

De Commissie heeft vandaag ook een mededeling naar buiten gebracht: "Een Europa dat beschermt: schone lucht voor iedereen". Daarin schetst ze de beschikbare maatregelen om de lidstaten te helpen de luchtvervuiling tegen te gaan. Ze benadrukken daarbij dat de lidstaten moeten samenwerken met relevante autoriteiten. 

"Maatregelen vormen laatste en belangrijke duw"

Europees Commissaris voor Industrie, Elżbieta Bieńkowska is tevreden over het voorstel "90% van de verkeersongevallen is te wijten aan menselijke fouten. De nieuwe verplichte veiligheidsvoorzieningen die we vandaag voorstellen zullen het aantal ongevallen sterk doen dalen", laat Bieńkowska weten.

Ook Europees Commissaris voor Trasport Violeta Bulc is voldaan over het mobiliteitspakket. "De maatregelen van vandaag vormen een laatste en belangrijke duw, zodat Europeanen kunnen profiteren van veilig, schoon en slim vervoer", aldus Bulc.