Ontploffende e-sigaret doodt man

Begin deze maand is een Amerikaanse man overleden omdat zijn elektronische sigaret ontploft is. Dat blijkt uit de resultaten van een autopsie. Het is niet het eerste ongeluk met een e-sigaret in de Verenigde Staten, maar het zou de eerste keer zijn dat er iemand door sterft.

De brandweer van Sint-Petersburg in Florida vond op 5 mei Tallmadge D'Elia dood terug in zijn appartement.  Het lichaam van de man was voor 80 procent verbrand. Tijdens de autopsie zijn twee 'projectielen' in de schedel van D'Elia gevonden, projectielen die zijn dood hebben veroorzaakt. Volgens het autopsierapport gaat het om delen van een e-sigaret. Waarom het toestel ontploft is, is niet duidelijk. De overheid beschouwt zijn dood als een ongeluk.

De e-sigaret is van de Filipijnse fabrikant Smok-E Mountain. Een vertegenwoordiger van het bedrijf vertelde aan de lokale zender WFTS dat hun producten niet ontploffen. Volgens hem zijn er wel al vaker problemen geweest met gekopieerde - en daardoor onveilige- batterijen. Het bedrijf wil foto's zien van het bewuste toestel dat D'Elia het leven kostte.

Volgens de U.S. Fire Administration zijn er in de periode van 2009 tot 2016  op zijn minst 195 gevallen bekend waarbij een e-sigaret vuur vatte of ontplofte, waarbij 133 gewonden vielen. 38 van hen liepen daarbij ernstige verwondingen op.